Mazda MX-5 -avoautoon tulossa wankel-moottori!

Mazda työskentelee parhaillaan täysillä MX-5 Roadsterin uuden painoksen parissa. Neljättä sukupolvea kehitetään samanaikaisesti RX-8:n seuraajan kanssa. Painonpudotus on muodostunutMazdalla jo perinteeksi, joten teema jatkuu loogisesti myös tulevan MX-5:n tapauksessa.

Mazda työskentelee parhaillaan täysillä MX-5 Roadsterin uuden painoksen parissa. Neljättä sukupolvea kehitetään samanaikaisesti RX-8:n seuraajan kanssa.

Painonpudotus on muodostunut Mazdalla jo perinteeksi, joten teema jatkuu loogisesti myös tulevan MX-5:n tapauksessa. Omamassan arvellaan putoavan alle 1 000 kiloon.

Uuden MX-5:n korimuoto ei ole vuonna 1989 alkujaan esitellyn malliston jatke, vaan linjoissa noudatellaan Shinari-konseptiauton muotoja. MX-5 tulee muuttumaan tuntuvalla tavalla myös teknisesti. Vaikka etumoottori ja takaveto onneksi säilyvät, konepellin alle todennäköisesti ilmaantuu wankel-moottori.

Mazda-pomo Takashi Yamanouchi paljasti Tokion autonäyttelyssä tehtaan jatkojalostavan kiertomäntä- eli wankelmoottoria. Ratkaisulla pyritään wankelille ominaisen korkean polttoaineenkulutuksen alentamiseen sekä päästöjen vähentämiseen.

Mazda lähestulkoon lopetti wankel-tuotannon vuonna 2010. Uuden wankelin tehoksi arvellaan 200 hevosvoimaa.

Roadsterin saa entiseen tyyliin joko kangaskattoisena tai sähkötoimisen peltikaton kera. Markkinoille uusi MX-5 saapuu vuonna 2013. Otsikkokuvassa 1989-mallinen MX-5.

 

 

Auto Bild