Méharin renkaanjäljissä: Maastohenkinen Citroën C4 Cactus M

Citroën esittelee Frankfurtin kansainvälisessä autonäyttelyssä Méhari-mallin inspiroiman konseptiauton: Citroën C4 Cactus M:n.

M Conceptin muotoilu tuo mieleen maineikkaan Citroën Méhari -mallin, joka oli myös samanlainen kaikenlaisiin maastoihin sopiva auto. Mallin ohjaamo on täysin avoin. Matkustajat kulkevat takapenkille kiipeämällä korin reunan yli sivusta takaosan astinlautaa apuna käyttäen.

Citroën C4 Cactus -mallin maastoversioksi kuvaillun uuden konseptiauton ilme on reipas ja iloinen. Muotoilun lisäksi C4 Cactus Concept M on Citroënin elämäntyyliä korostava vapaa-ajan automalli. Kaikenlaiseen maastoon ja kaikkiin tilanteisiin sopiva konseptiauto kuvastaa hyvinvointia, vapautta ja lähtemisen helppoutta.

Citroën C4 Cactusin muotokieltä vielä pidemmälle vievä M Concept näyttää siltä kuin se soveltuisi millaiseen maastoon tahansa. Se muistuttaa muotokieleltään selvästi Shanghaissa viime huhtikuussa esiteltyä Citroën Aircross -konseptiautoa. Mallissa on Aisinin valmistama uusi kuusivaihteinen EAT6-automaattivaihteisto.

Lokasuojien muotoilu tekee auton ilmeestä kompaktin ja vankan. Suorempi tuulilasi, korotettu kori ja kookkaampi renkaiden halkaisija korostavat mallin soveltuvuutta vapaa-aikaan. Korin sivuilla suuret, mallille tunnusomaiset kevyet ovet tuovat auton ilmeeseen keveyttä ja suojaavat auton koria.

Auton käyttöä helpottaa se, että matkustamon voi huuhdella vedellä jalkatilassa sijaitsevien poistoaukkojen ansiosta. Surffihenkiset istuimet muistuttavat märkäpukuja, ja ne on päällystetty kirkkaanvärisellä neopreenikankaalla, joka on miellyttävän tuntuista ja suojaa istuimia kosteudelta.

M Conceptin muotoilu tuo mieleen maineikkaan Citroën Méhari -mallin, joka oli myös samanlainen kaikenlaisiin maastoihin sopiva auto. Mallin ohjaamo on täysin avoin. Matkustajat kulkevat takapenkille kiipeämällä korin reunan yli sivusta takaosan astinlautaa apuna käyttäen. Näin matkustajat voivat tuntea olevansa osa ympäristöä.

Citroën C4 Cactus M-konseptiauton henkinen edeltäjä on siis Citroën Méhari, joka oli tuotannossa peräti 21 vuotta (1968–1988). Maastoseikkailuja ajatellen tuotannossa oli myös nelivetoinen Méhari 4x4, joita tuotettiin vuosien 1979–1983 välillä.

Citroën Méharin etuvetoisia malleja vietiin myös USA:n markkinoille. Kaiken kaikkiaan 20 vuoden aikana valmistettiin yhteensä 144 953 Citroën Méharia.

Citroën C4 Cactus M -konseptiauton muotoilu tekee vapaa-ajasta elämäntyylin ja tuo sen osaksi autoilua. Auton sisätilat kuvastavat tätä ajattelutapaa, sillä mallissa on käytetty ulkoilmaharrastuksiin sopivia teknisiä materiaaleja.

Auton käyttöä helpottaa se, että matkustamon voi huuhdella vedellä jalkatilassa sijaitsevien poistoaukkojen ansiosta. Surffihenkiset istuimet muistuttavat märkäpukuja, ja ne on päällystetty kirkkaanvärisellä neopreenikankaalla, joka on miellyttävän tuntuista ja suojaa istuimia kosteudelta.

Katto-osa mahdollistaa erilaisten välineiden, kuten surffilaudan kuljettamisen. Kaikki on suunniteltu helppokäyttöisyyttä ajatellen. Konseptiauto on moderni versio Méhari-mallin muotoilun taustalla olleista arvoista. Nämä arvot liittyvät ajomukavuuteen, hyvinvointiin ja vapaa-aikaan, jotka ovat olleet aina tunnusomaisia Citroënille. C4 Cactus -mallin ja Aircross-konseptiauton ohella. Konseptiauto kuvastaa merkin elinvoimaisuutta ja yhtenäistä lähestymistapaa.

Citroën C4 Cactus M on suunniteltu maastoajoon niin, että sillä on helppo lähteä tutkimusretkille. Kaikki on suunniteltu rentoa matkantekoa ajatellen harrastuksesta, säästä tai tieolosuhteista riippumatta. Grip Control -toiminto optimoi pidon maastosta riippumatta parantaen ajomukavuutta.

Malli luo tunteen äärettömästä vapaudesta mukautuvan ohjaamon taittovuoteen ja teltaksi muuntuvan katon avulla. Innovatiivisen täyttöjärjestelmän avulla täyttyvä katto myös suojaa matkustajia sateella. Siinä on kaikki C4 Cactus -mallista tutut hyödylliset ominaisuudet, kuten kosketusnäyttö ja Easy Push -järjestelmä.

TEKNISIÄ TIETOJA

Pituus: 4,16 m

Leveys: 1,77 m

Korkeus: 1,48 m

Akseliväli: 2,60 m

Moottori: PureTech 110 S&S -bensiinimoottori

Vaihteisto: EAT6-automaattivaihteisto

Polttoaineen kulutus: 4,8 l/100 km

CO2-päästöt: 110 g/km

Renkaat ja vanteet: Bridgestonen erityiskapeat erikoisrenkaat, vanteet 19 tuumaa