Mekaanisesti ahdettu Maserati GranCabrio: 4,5 s sataseen

Saksalainen virityspaja Novitec Tridente on veistänyt sutjakan, mekaanisesti ahdetun version Maserati GranCabriosta. Luotsaaminen katto alhaalla sujuu 590 hv (434 kW) tehoin, kiitos kompaktin mekaanisen ahtimen, joka ryyduittää 4,7-litraista veekahdeksikkoa ruudikkaasti.

Saksalainen virityspaja Novitec Tridente on veistänyt sutjakan, mekaanisesti ahdetun version Maserati GranCabriosta. Luotsaaminen katto alhaalla sujuu 590 hv (434 kW) tehoin, kiitos mekaanisen ahtimen, joka ryydittää 4,7-litraista veekahdeksikkoa ruudikkaasti.

Tehomoottorin virityksestä huolehtii virityspaja Novitec Tridente, jonka nimi viittaa Maseratin kuuluisaan atraintunnukseen. Gran Turismossa ja Quattroportessa jo toimivaksi havaittu hötysarja on nyt siis saatavilla GranCabrioonkin.

Ahtoilman jäähdyttimella varustettu V8 saa avoauton pinkaisemaan kompaktin ahtimen vauhdittamana 0,35 barin ahtopainein. Konversiosarja sisältää myös erikoisvalmisteisen imusarjan, isommat suihkutussuuttimet sekä uudelleen ohjelmoidun moottorielektroniikan, jolla vaikutetaan laajaan vääntökäyrään ja maltillisiin hiilidioksidipäästöihin.

Neliventtiilikansin toteutetusta V-moottorista otetaan vakioon verrattuna 150 hv enemmän (110 kW), nykyiseen 590 hv (434 kW)/7300 r/min tasoon. Samanaikaisesti pahin vääntö nousee 490 Nm tasolta lukemaan 572 Nm/5400 r/min.

Vakiona toimitetaan kuusivaihteinen automaattivaihteisto, johon sisältyy manuaalitoiminto. GranCabrio kiihtyy ahdistettuna sataseen vain 4,5 sekunnissa ja kelaa huippuja 301 km/h vakiopainoksen 283 km/h sijasta.

Suuret huiput asettavat isoja vaatimuksia myös aerodynamiikalle. Kaikki koriosat ovat hiilikuituisia. Nokalla on 255/30 ZR 21 -mittaiset töppöset ja takana luotetaan kokoon 315/25 ZR 22. Urheilullinen jousitus on erityisesti kalibroitu näitä renkaita silmällä pitäen.

Lisäetuna koria voidaan nostaa hydraulisesti 40 mm sekä etu- että takaosasta. Tällä ei leikitä meksikolaista lowrideria, vaan tavoitteena on mahdollistaa helpompi nopeushidasteiden ylittäminen.

Kaksipaikkaisen matkustamo voidaan räätälöidä asiakkaan henkilökohtaisten toiveiden mukaisesti.

Teksti: J. Peltonen

Kuvat: Novitec