Mercedes-Benz B F-Cell on sarjavalmisteinen polttokennoauto

F-Cell-version ytimenä on viimeisimmän sukupolven polttokennomoottori, joka on tehokas, kompakti ja turvallinen. Järjestelmän koko on pienentynyt peräti 40 % sitten vuoden 2004, jolloin se esiteltiin A-sarjan F-Cell-mallissa. Sen sijaan teho on noussut 30 % ja vetypolttoaineen kulutus laskenut saman verran. Polttokennosto tuottaa auton tarvitseman sähköenergian, ja prosessin sivutuotteina syntyy ainoastaan puhdasta vettä.

F-Cell-version ytimenä on viimeisimmän sukupolven polttokennomoottori, joka on tehokas, kompakti ja turvallinen. Järjestelmän koko on pienentynyt peräti 40 % sitten vuoden 2004, jolloin se esiteltiin A-sarjan F-Cell-mallissa. Sen sijaan teho on noussut 30 % ja vetypolttoaineen kulutus laskenut saman verran.

Polttokennosto tuottaa auton tarvitseman sähköenergian, ja prosessin sivutuotteina syntyy ainoastaan puhdasta vettä.

Polttokennokäyttöisen sähkömoottorin kylmäkäynnistys onnistuu vielä –25 asteen pakkasessa. Kosteudenpoisto on niin tehokas, ettei vesi pääse jäätymään polttokennoon ja alentamaan auton talviominaisuuksia. Vielä –15 asteen pakkasessa B-sarjan F-Cell käynnistyy yhtä nopeasti kuin nykyiset dieselautot.

Mallia kerrotaan testatun jo 1,3 miljoonan kilometrin verran erilaisissa ajotilanteissa ja ilmasto-oloissa. Suorituskyky vastaa kaksilitraista bensiiniautoa, mutta silti keskikulutus asettuu 3,3 l/100 km tasolle.

Polttokennojen käyttämä vetykaasu on säilytty kolmeen tankkiin, joiden paine on 700 baria. Jokaisessa tankissa on vain neljä kiloa kaasumaista vetyä. Tankit on sinetöity, joten kaasu ei pääse purkautumaan ulos vaikka auto seisoisi käyttämättä pitkiäkin aikoja. Toimintasäde on jopa 400 kilometriä kilometriä, ja tankkaus vie aikaa vain alle kolme minuuttia.