Mercedes-Benz CLS – kaunispiirteinen 4-ovinen coupé

Kolmannen sukupolven CLS on huipputyylikäs neliovinen coupé, jossa on kolmen hengen takaistuin ja neliveto. Uuden CLS:n hinnat alkavat 95 000 eurosta.

Mercedes-Benz CLS
Kolmannen sukupolven CLS:ssä ei ole ylimäärin pokkauksia. 4-ovinen Coupé on tyylikäs ilmestys.

CLS:stä on jatkossa vain yksi korivaihtoehto. Koska Shooting Brake -versio jäi malliuudistuksen yhteydessä pois valikoimista, niin CLS Coupéen tuli kahden erillisen takaistuimen paikalle kolmen hengen takapenkki.

Vuodesta 2003 lähtien CLS-malleja on myyty yhteensä 375 000 kappaletta. CLS:n päämarkkina-alueet ovat Kiina, Etelä-Korea, Yhdysvallat ja Eurooppa. Länsimaissa kohderyhmänä ovat erityisesti johtavissa asemissa työskentelevät 55–60-vuotiaat miesasiakkaat.

Selkeät muodot ja pelkistetyn puhtaat linjat

Kolmannen sukupolven CLS kantaa tyylipuhtaasti Mercedes-Benzin uuden Sensual Purity- muotoilufilosofian linjoja. Uutuuden ulkoasua hallitsevat selkeät muodot ja pelkistetyn puhtaat linjat.

Mercedes-Benz CLS
”Widescreen Cockpit” -mittariston molemmat 12,3-tuumaiset näytöt ovat yhtenäisen lasipinnan alla. CLS:llä on mahdollista ajaa puoliautonomisesti.

Venytetty ikkunoiden alareunalinja, matalat sivuikkunat ja urheilullisen matala kattolinja muistuttavat aidoista CLS-geeneistä. Edelliseen malliin verrattuna kulmia ja teräviä linjoja on vähennetty selvästi. Monista muotoilun yksityiskohdista löytyy lisäksi yhteneväisyyksiä Mercedes-Benzin nykyisen Coupé-perheen kanssa. Esimerkillinen ilmanvastuskerroin (cd-arvo 0,26) kertoo hiotuista linjoista ja huippuluokan aerodynamiikasta.

”Uusi CLS on neliovisen coupé-auton arkkityyppi ja jo sellaisenaan designikoni. Sensual Purity -muotoilufilosofiamme mukaisesti olemme pelkistäneet auton dna:n oleelliseen ja samalla ladanneet siihen eleganttia kauneutta tunteisiin vetoavalla tavalla”, on Daimlerin muotoilujohtaja Gorden Wagener todennut.

Mukana EQ Boost ja 48 voltin sähköjärjestelmä

Kolmannen sukupolven CLS sai täysin uudistetut moottorit, joista ensivaiheessa on tarjolla kuusisylinteriset rivimoottorit diesel- ja bensiiniversioina.

3-litraisten dieseleiden tehot ovat 286 (CLS 350 d) ja 340 hevosvoimaa (CLS 400 d). 3-litrainen bensiinimoottorinen malli on CLS 450 ISG 4MATIC, jonka teho on 367 + 22 hevosvoimaa.

Lisäteho saadaan 48 voltin EQ Boost -sähköjärjestelmällä, jonka hihnaton käynnistysgeneraattori antaa lyhyessä ajassa käyttöön 250 Nm lisää vääntöä ja 22 hv enemmän tehoa. Lisäksi se mahdollistaa rullaamisen polttomoottori sammutettuna syöttäen samalla 48 voltin akkuun energiaa tehokkaasti toimivan energian talteenoton ansiosta. Tällä tavoin polttonesteen kulutuksessa on saatu aikaan säästöjä, joihin aiemmin on päästy ainoastaan korkeajännitehybriditeknologialla.

Kaikissa CLS-malleissa on vakiona 4MATIC-nelivetojärjestelmä, jossa voimajako on 31/69 (eteen/taakse). Vaihteistona on 9-portainen automaatti.

Uuden CLS:n koeajo julkaistaan Auto Bild Suomen numerossa 7/2018.

Mercedes-Benz CLS
Takana on nyt kolmen hengen istuin.