Mercedes-Benz E Coupé: Edeltäjää tilavampi

E-sarjan Coupé-mallin ulkonäköä korostavat matala keula urheilullisella etusäleiköllä, pitkä powerdome-taitoksin korostettu konepelti ja korin atleettinen takaosa. Kylkilinjaa leimaavat neljä kehyksetöntä sivuikkunaa ja B-pilarin puuttuminen.

Mercedes-Benz esittelee E-Coupéssa hyvin matalat, kokonaan led-teknologialla toteutetut takavalot, joissa on ensi kertaa mukana näyttävä tervetulo-valotoiminto Multibeam Led –ajovalojen yhteydessä. Kun auto avataan, takavalot sykkivät pulssimaisesti keskeltä kohti kylkiä. Lukitessa valojen liikesuunta vaihtuu päinvastaiseksi.

Mercedes-Benzin uuden E-Coupén mitat ovat (pituus/leveys/korkeus): 4826/1860/1430 milliä. Pituus on kasvanut malliuudistuksessa 123, leveys 74 ja korkeuskin 32 milliä.

Coupé on suunniteltu neljälle matkustajalle, joilla on käytössään aikaisempaa selvästi väljempi matkustamo. Akseliväli (2873 mm) on peräti 113 milliä pidempi kuin ennen. Takaistuimella on jalkatilaa 74 mm ja pääntilaa 15 mm enemmän. Hartiatila etupenkillä on kasvanut 50 mm ja pääntila 18 mm.

E-Coupén moottorivalikoimassa on aluksi neljä malli: E 220 d, E 200, E 300 sekä E 400 4Matic. Nelisylinterinen turbodieselvaihtoehto erottuu erinomaisella suorituskyvyllään ja taloudellisuudellaan: teho on 143 kW/194 hv, mutta keskikulutus jää vain 4 litraan/100 km ja CO2-päästöt 106 gramman kilometrillä.

Kaikkien moottorin yhteydessä on vakiovarusteena 9G-Tronic-automaattivaihteisto.

E-sarjan Coupé harppaa pitkän askeleen eteenpäin yhdistettävyydessä ja digitalisaatiossa. Älypuhelin sisältöineen voidaan nyt yhdistää auton Comand Online -järjestelmään, ja käytössä on niin ikään langaton latausmahdollisuus. Auton lähiverkkoon kytkettynä matkapuhelin muuttuu myös auton digitaaliseksi avaimeksi, jolla auton voi avata, sulkea ja käynnistää.

Puhelinmallista riippuen käytössä on joko Applen CarPlay- tai Googlen Android Auto –infotainment-järjestelmä. Mercedesin oma Concierge Service -palvelu on käytössä kaikille E-sarjan asiakkaille Mercedes me connect –toimintojen yhteydessä.

Turvapuolen vakiovarusteisiin kuuluu muun muassa aktiivinen ja myös jalankulkijoihin reagoiva jarrutusavustin, joka varoittaa törmäysvaarasta ja kykenee tarvittaessa jarruttamaan autoa itsenäisesti. Osittain autonomisen ajamisen tarjoava Drive Pilot –järjestelmä on tarjolla lisävarusteena.

Siihen kuuluva Distronic-etäisyysavustin kykenee paitsi säilyttämään halutun etäisyyden edellä ajavaan autoon, myös ensimmäistä kertaa seuraamaan toista ajoneuvoa jopa 210 km/h nopeudella ajettaessa.

Ensimmäiset autot saadaan Suomeen kevättalvella ja hinnasto julkaistaan ensi vuoden alussa.