Mercedes-Benz GLC Coupé: 9-portainen automaattivaihteisto

Mercedes-Benz GLC Coupé esiteltiin ensi kerran lähes tuotantovalmiina konseptimallina Shanghain autonäyttelyssä huhtikuussa 2015. Tuotantovalmiina malli saadaan myyntiin myös Suomessa vajaa puolitoista vuotta konseptimallin esittelystä.

Uusimman Mercedes-Coupén muotoilun luonteenomaisia piirteitä ovat korin selkeälinjainen muotoilu, lyhyet etu- ja takaylitykset, pidennetty matkustamo mataline ikkuna- ja laskevine kattolinjoineen, ja yksilamellinen timanttihohtoinen jäähdyttimen säleikkö. Auton pituus on 4,73, korkeus 1,6, ja akseliväli 2,87 metriä.
Coupé on kahdeksan senttiä pitempi ja noin neljä senttiä matalampi kuin GLC, vaikka mallien perusrakenne on suurelta osin sama. Yhteisiä korin pintaosia kanssa ovat etulyhdyt ja etulokasuojat, jo A-pilarin kulma on Coupé-mallissa loivempi kuin malliveljessä. Coupén ilmanvastusta kuvaava cd-arvo on vain 0.31. Tavaratilan koko on 500 – 1400 litraa.
Kokonaisuuden urheilulliset ominaisuudet riittävät myös ajamiseen haastavalla tiestöllä. Maastokykyisyyttä korostavat myös näyttävät alustasuojaukset edessä ja takana. Korirakenteissa on käytetty alumiinia sekä suurlujuus- ja ultralujuusteräksiä. Korirakenteiden nykyaikaisuutta kuvaa omapaino 1710 kiloa (GLC 250 4Matic Coupé).

9G-Tronic-automaattivaihteistossa käytetään puolestaan kevyttä, mutta äärimmäisen lujaa magnesiumseosta. Materiaalivalinnalla on saavutettu 12 kilon painonsäästö aikaisempiin vastaaviin vaihteistoihin verrattuna. Hybridimallissa vaihteistona on 7-vaihteinen 7G-Tronic.

45:55 voimanjako

Mercedes-Benz GLC Coupé on varustettu planeettapyörästöllä toteutetulla jatkuvalla 4Matic-nelivedolla. Voimanjako etu-ja taka-akseleiden kesken on kiinteä 45 % eteen ja 55 % taakse. Tällä ratkaisulla kiinteällä nelivedolla varustetun auton aliohjautumispyrkimystä liukkaissa olosuhteissa on saatu minimoitua ja auto on ajokäytökseltään neutraali tai hieman yliohjaava.

Kolme valinnaista jousitusvaihtoehtoa

GLC Coupén vakiovarustukseen kuuluvat dynaamista ajotuntumaa tukeva teräskierrejousitus ja selektiiviset kaasuiskunvaimentimet. Edessä ja takana sovelletaan monivarsituentaa.

Toisena vaihtoehtona autoon saa ajotilanteeseen mukautuvan Dynamic Body Control –urheilujousituksen. Jousituksen säätö tapahtuu autoon sijoitettujen antureiden perusteella, jotka mittaavat auton liiketilan muutosta. Mittauskohteita ovat mm. ohjauspyörän kääntönopeus, sivuttaisen ja pitkittäisen liikkeen muutos, iskunvaimentimien liike sekä kaasu- ja jarrupolkimien käyttö. Kuljettajalla on käytössä on viisi vaihtamis- ja ajo-ohjelmaa: Eco, Comfort, Sport, Sport + sekä pitkälle henkilökohtaisten mieltymysten mukaan räätälöitävä Individual Mode.

Jousituksen kolmas vaihtoehto on Air Body Control eli monikammioperiaatteeseen perustuva rakenne, jossa yhdistyvät ilmajousitus ja jatkuvasti ajotilanteen mukaan säätyvä iskunvaimennus. Uudessa Air Body Control -jousituksessa autoa kantavan ilmamassan määrää voidaan muuttaa. Ilmakammiot voidaan erottaa tai yhdistää toisiinsa sähköisesti ohjatun venttiilin avulla. Ilmajousituksen paineensyöttö hoidetaan autoon sijoitetulla kompressorilla. Air Body Controlin avulla kuljettaja voi myös säätää korin korkeustasoa.

GLC Coupén erityisen urheilullista luonnetta ilmentää myös uutuuteen räätälöity ajonopeuden mukaan säätyvällä tehostustasolla varustettu Direct Steer -ohjaus. GLC Coupéssa ohjauksen välityssuhde on 15.1:1, kun se GLC:ssä on 16.1:1. Ohjaus on näin entistä nopeampi ja suorempi, mikä tarjoaa urheilullisen ohjaustuntuman.

Maastokelpoinen

Kahluusyvyys 300 mm

Nousukulma 22,3 astetta

Jättökulma 23,8 astetta

Suurin ylityskulma täydellä kuormalla 12,2 astetta

Suurin mäennousukyky 70 astetta

Mercedes-Benz GLC Coupé -aloitusmallisto syyskuusta 2016 lähtien:

GLC 220 d Coupé 4Matic

GLC 250 d Coupé 4Matic

GLC 250 Coupé 4Matic

Teho ja vääntömomentti

125 kW (170 hv) / 400 Nm

150 kW (204 hv) / 500 Nm

155 kW (211 hv) / 350 Nm

Kulutus l/100 km

5,0 / 5,0 / 6,9

CO2 g/km

alk. 131 / alk. 131 / alk. 159

Kiihtyvyys 0­–100 km/h, s

8,3 / 7,6 / 7,3

Huippunopeus km/h

210 / 222 / 222

Käyttövoima

Diesel / Diesel / Bensiini

Lopullisessa laajuudessaan GLC Coupé – moottorimallisto sisältää neljä diesel- ja neljä bensiinivaihtoehtoa. Jälkimmäisiin kuuluu myös Plug-In -lataushybridiversio GLC 350 e 4Matic Coupé, jossa moottoreiden yhteisteho on 235 kW (320 hv), mutta CO2-päästöt vain 59–64 grammaa kilometrillä, renkaista ja varusteista riippuen.

Päästöttömästi sähköllä voi olosuhteista riippuen ajaa yhtäjaksoisesti yli 30 kilometriä. Pienimpään kulutukseen päästään kun auton akut ladataan aina pysäköitäessä, esimerkiksi kotiin tai työpaikalle. Hybridimallin myynti alkaa lokakuussa 2016.

Tehokkain malli on Mercedes-AMG GLC 43 4Matic Coupé, jonka V6-kaksoisturbomoottori tuottaa 270 kW (367 hv) ja takaa autolle alle 5 sekunnin kiihtyvyyden 0–100 km/h. AMG-mallin myynti alkaa lokakuussa 2016.

GLC Coupén varustukseen kuuluvat vakiona esimerkiksi liikenteen rytmiin mukautuva Tempomat-vakionopeudesäädin, 18-tuumaiset kevytmetallivanteet, sähköhydraulisesti toimiva Easy-Pack-takaluukku, Audio 20 CD –multimediajärjestelmä, Bluetooth-puhelinvalmius, peruutuskamera, tuulilasin pyyhinten sadetunnistin, avaimeton Keyless-start-järjestelmä sekä adaptiivinen kaukovaloavustin.

Turvallisuusvarusteista vakiona ovat Collision Prevention Assist– törmäyksenestoavustin, sivutuuliavustin, vireystilan valvonta, dynaamisella kaarreajoavustimella varustettu ESP-ajovakauden- ja pidonhallinta.

Mercedes-Benz GLC Coupé lanseerataan Euroopan lisäksi USA:ssa, Kiinassa kuluvan vuoden aikana ja Japanissa ensi vuonna. Mercedes-Benz GLC Coupén suositushinnat alkavat GLC 220d Coupé 4Matic Premium Business-mallin hinnasta 64 981 €.