Mercedes-Benz GLC F-CELL-lataushybridi: Voimanlähteinä vetypolttokenno ja litiumioniakku

Mercedes-Benz GLC F-CELL -autot ovat maailman ensimmäiset polttokennokäyttöiset ajoneuvot, jotka saavat lisäenergiaa ulkoisesta virtalähteestä ladattavasta litiumioniakusta. Kahden energialähteen älykäs yhteiskäyttö takaa aidon sähköisen ajokokemuksen nollatason paikallispäästöillä. Malli on matkalla sarjatuotantoon.

Polttokennojärjestelmä on täysin uusi ja kehitetty yhdessä Daimlerin yritysyhteistyöverkoston kanssa. Järjestelmän yhteisteho on 147 kW (200 hv) ja maksimivääntö 350 Nm. Verrattuna vuodesta 2010 saakka myynnissä olleeseen B-sarjan F-CELL-versioon teho on kasvanut noin 40 prosenttia.
Moottori-polttokennojärjestelmän koko on pienentynyt 30 prosenttia, ja se on voitu ensi kertaa asentaa normaaliin moottoritilaan ja kiinnittää perinteisen moottorin kiinnityspisteisiin. Platinan tarve polttokennossa on 90 prosenttia pienempi kuin ennen, mikä alentaa valmistuskustannuksia ja säästää arvokkaita raaka-aineita.
Esituotantosarjan autoissa on kapasiteetiltaan 13,8 kWh:n tehoinen litiumioniakku, joka toimii sähkömoottorin varavoimalähteenä. Ensimmäistä kertaa se voidaan ladata myös ulkoisesta virtalähteestä. Ajomoottori ja -akku on tilaa säästäen sijoitettu SUV:n takaosaan. Integroitujen, 7,2 kW:n tehoisten laturien avulla akku voidaan ladata normaalista kotitalouspistorasiasta, wallbox-latauspisteestä tai julkisesta latauspisteestä. Latausaika on noin 1,5 tuntia.

Vety tankataan kahteen hiilikuituvahvisteiseen säiliöön, joiden kapasiteetti on yhteensä 4,4 kiloa. Polttoainejärjestelmän paine on 700 baria, ja vetytankkaus kestää vain kolme minuuttia – suunnilleen yhtä kauan kuin normaalin polttomoottoriauton tankkaus. Koska sähköisessä voimajärjestelmässä ei tarvita kardaaniakselia, toinen säiliöistä mahtuu auton lattian alle. Toinen säiliö on sijoitettu takaistuimen alle.

Kolme ajotilaa ja neljä eri tapaa käyttää sähköä

GLC Plug-in Hybrid -mallin tapaan käytössä on kolme eri ajotilaa: Eco, Comfort ja Sport. Eco-tilassa sähkön kulutus on minimoitu. Comfort-tila vaikuttaa paitsi ajamiseen, myös esimerkiksi automaatti-ilmastoinnin toimintaan. Sport-tila käyttää auton hybridijärjestelmää optimaalisesti parhaan urheilullisen suorituskyvyn takaamiseksi.

GLC F-CELL on ensimmäinen vetypolttokennoauto, jossa myös energiajärjestelmän toimintaa voi säädellä neljällä tasolla. Hybrid-tilassa auto käyttää molempia energialähteitään. Polttokenno toimii normaalitilanteissa optimaalisella tehoalueella, ja tehon tarpeen kasvaessa akku tarjoaa käyttöön lisäenergiaa. F-CELL-tilassa korkeajänniteakun varaustaso pysyy vakaana polttokennon tuottamalla energialla. Auto käy lähes pelkästään vetyenergialla, jolloin akun kapasiteetti voidaan säästää myöhempää tarvetta varten.

Akku-moodissa auto toimii korkeajänniteakun energialla, eikä polttokennoa käytetä lainkaan. Lataus-tilassa järjestelmän toiminnan pääpaino on akun lataamisessa niin, että auton toimintamatkaa voidaan pidentää ja käytössä on lisävoimaa esimerkiksi maastoltaan haastaville reiteille. Kaikissa ajotiloissa auto ottaa talteen lisäenergiaa aina, kun autoa jarrutetaan tai sillä ajetaan tasakaasulla painamatta kaasupoljinta voimakkaasti.

GLC F-CELL täyttää kaikki Mercedes-Benz-malleille normaalisti asetettavat turvallisuusstandardit, jotka monessa tapauksessa ovat huomattavasti tiukemmat kuin lainsäädännön vähimmäisvaatimukset. Mercedes-Benzin Real Life Safety –filosofian mukaisesti akut, polttokenno ja tankit on vahvistettu ja suojattu huolellisesti ja törmäystestattu ennen käyttöönottoa. Käytössä ovat viimeisimmät aktiiviset turvallisuusteknologiat: aktiivinen Distronic-etäisyysavustin, katveavustin ja aktiivinen kaista-avustin, pysäköintiavustin 360 asteen kameranäkymällä sekä Comand Online liikennemerkkitunnistuksella.

Uusi sähkökäyttöinen SUV tarjoaa lisäksi erinomaiset tilat ja kuljetuskapasiteetin niin matkustajille kuin matkatavaroillekin. GLC Plug-in Hybridin tapaan tavaratilassa on vain pieni ylimääräinen kynnys, ja takaistuin on hieman korotettu. Taka-akselilla on ilmajousitus, jonka avulla taka-akselin korkeus säästyy automaattisesti kuorman mukaan.

Auton ulkonäkö heijastelee sukulaisuutta muihin Mercedes-Benzin esittelemiin EQ-sähköautokonsepteihin: etusäleikön, vanteiden, levikkeiden ja takailmanohjaimen siniset korostukset, 20-tuumaiset renkaat sekä aidon puun, villan ja pellavan käyttö sisäverhoiluissa. Mittaristonäytön halkaisija on 12,3 tuumaa ja keskinäytön 10,25 tuumaa. Näytön ja mittariston uusi muotokieli erottaa polttokennomallin selkeästi muista GLC-sarjan autoista.

Uutuus polttokennomallissa on monitoimi-kosketuslevy; touchpad tunnistaa myös kuljettajan oman käsialan. Telematiikkatoimintoja voidaan ohjata yhden tai useamman sormen liikkeillä (ns. Multitouch-toiminto). Kosketuslevy tunnistaa lisäksi käsin kirjoitettuja kirjaimia, numeroita ja erikoismerkkejä. Toimintoja voidaan tämän lisäksi ohjata äänikomennoilla sekä ohjauspyörän Touch Control –näppäimillä.

GLC F-CELL on matkalla sarjatuotantoon

Esisarjan autojen ensiesittelyn jälkeen Daimler valmistelee vahvasti uuden polttokenno-hybridinsä sarjatuotantoa. Autoa varten kehitetään markkinaspesifejä myynti- ja leasing-ratkaisuja. SUV-erikoismalli valmistetaan Bremenissä, ja litiumioniakut toimittaa Daimlerin tytäryhtiö Deutsche Accumotive Kamenzista.

Vedyn jakeluinfrastruktuuria kehitetään lähivuosina voimakkaasti Euroopassa, Japanissa ja Yhdysvalloissa. Saksalaisen H2 Mobility -hankkeen puitteissa, jossa Daimler on mukana, maahan rakennetaan vuoden loppuun mennessä 100 vetyjakelupisteen verkosto. Vuoteen 2023 mennessä asemien määrä nelinkertaistuu. Daimler tukee hanketta voimakkaasti, koska sillä on vetyautoista jo vuosikymmenten mittainen kokemus.

Mercedes-Benzin ensimmäinen vetykäyttöinen konseptimalli NECAR 1 esiteltiin vuonna 1994, ja A-sarjan F-CELL-malli saatiin koekäyttöön 2011. Sen jälkeen teknologia on testattu F 015 Luxury in Motion -konseptimallissa, B-sarjan F-CELL-mallissa sekä Citaro FuelCELL Hybrid -kaupunkibussissa.

Esisarjan GLC F-CELL-mallin tekniset tiedot

CO2-päästöt 0 g/km

H2-toimintamatka hybridi-ajotilassa 437 km (mitattu TÜVin valvonnassa)

Toimintamatka sähköllä Akku-ajotilassa 49 km

Moottori Sähkömoottori

Akku Litiumioni

Polttokenno PEM (polymeerielektrolyytti-polttokenno)

Teho 147 kW (200 hv)

Vääntö 350 Nm

Huippunopeus 160 km/h (rajoitettu)

H2-säiliön kapasiteetti 4,4 kg

Akun kapasiteetti (brutto/netto) 13,8 kWh/9,3 kWh

Pituus/leveys/korkeus 4671/2096/1653 mm

Raideleveys 1625 mm (edessä)/1621 mm (takana)

Akseliväli 2873 mm