Mercedes-Benz GLE -sarja: Uudistui täysin

Mercedes-Benz perusteellisesti uudistunut GLE-sarja (aikaisemmin Mercedes-Benz M/ML) tarjoaa oman laatuluokkansa parhaan suorituskyvyn niin maantiellä kuin maastossakin sekä erinomaiset aktiiviset ja passiiviset turvajärjestelmät.

Mercedes-Benz GLE:n neli- ja kuusisylinteristen moottorien yhteydessä vakiovarusteena on Agility Control -teräsjousitus, mutta niihinkin saa valinnaisvarusteena Airmatic-ilmajousituksen mukautuvalla ADS-vaimennuksella.​
Mercedes-Benz GLE:n neli- ja kuusisylinteristen moottorien yhteydessä vakiovarusteena on Agility Control -teräsjousitus, mutta niihinkin saa valinnaisvarusteena Airmatic-ilmajousituksen mukautuvalla ADS-vaimennuksella.​

Uudessa Mercedes-Benz GLE:ssä on kuusi neli-, kuusi- ja kahdeksansylinteristä moottorivaihtoehtoa. Aikaisemman sukupolven voimanlähteisiin verrattuna keskikulutus ja päästöt ovat laskeneet keskimäärin 17 prosenttia.

Bensiinimoottorimalleissa voimansiirtoon käytetään 7G-Tronic-automaattivaihteistoa. Hybridimallin vaihteisto perustuu niin ikään 7G-Tronic-vaihteistoon. Dieselmallistossa voiman välittää on 9G-Tronic-automaattivaihteisto, ja valinnaisvarusteena tarjolla on myös maastoajoa helpottava alennusvaihde ja tasauspyörästön lukko. ECO start/stop-toiminto on vakiovaruste kaikissa malleissa.

Mercedes-Benz GLE:n bensiinimoottoriset vaihtoehdot ovat 3-litraisella V6-tuplaturbomoottorilla varustettu GLE 400 4Matic sekä 4,7-litraisen V8-kaksoisturbon ryydittämä GLE 500 4Matic.

Mercedes-Benz GLE:n dieselversiot ovat takavetoinen GLE 250 d sekä nelivetoiset GLE 250 d 4Matic ja GLE 350 d 4Matic. Kaikki moottorit täyttävät Euro 6 -päästönormin. Dieselmoottorinen GLE 250 d on ensimmäinen sarjavalmisteinen, täyskokoinen SUV-malli perinteisellä polttomoottorilla, jonka päästötaso jää 140 gramman tasolle kilometrillä.

Ensimmäistä kertaa Mercedes-Benzin SUV-mallistoon on saatavana myös plug-in-lataushybridivaihtoehto GLE 500 e 4Matic. Mallin BlueDirect V6-bensiinimoottori tuottaa 245 kW/333 hv tehon. Sen parina työskentelee 85 kW/116 hv:n tehoinen sähkömoottori. Yhdessä ne tuottavat V8-moottoria vastaavan tehon 325 kW/442hv ja 650 Nm:n väännön.​
Ensimmäistä kertaa Mercedes-Benzin SUV-mallistoon on saatavana myös plug-in-lataushybridivaihtoehto GLE 500 e 4Matic. Mallin BlueDirect V6-bensiinimoottori tuottaa 245 kW/333 hv tehon. Sen parina työskentelee 85 kW/116 hv:n tehoinen sähkömoottori. Yhdessä ne tuottavat V8-moottoria vastaavan tehon 325 kW/442hv ja 650 Nm:n väännön.​

Ensimmäistä kertaa Mercedes-Benzin SUV-mallistoon on saatavana myös Plug-In-lataushybridivaihtoehto GLE 500 e 4Matic, jonka BlueDirect V6-bensiinimoottori tuottaa 245 kW/333 hv tehon. Sen parina työskentelee 85 kW/116 hv:n tehoinen sähkömoottori. Yhdessä ne tuottavat V8-moottoria vastaavan tehon 325 kW/442hv ja 650 Nm väännön.

Hybridimallin keskikulutus jää ainoastaan 3,3 litraan sadalla kilometrillä, mikä vastaa 78 gramman CO2-päästöjä kilometrillä. Kuljettajan käytössä on neljä ajotilaa: Hybrid, E-Mode, E-Save sekä Charge. E-Mode-tilassa autolla voi ajaa akkuvoimalla noin 30 km matkan jopa 130 km/h huippunopeudella. Sähkö varastoidaan 8,7 kWh:n tehoiseen litium-ioniakkuun, jonka täyteen lataaminen kestää nopeimmillaan vain noin kaksi tuntia.

Mercedes-Benz GLE -malliston suorituskykyisintä päätä edustavat Mercedes-AMG GLE 63 sekä Mercedes-AMG GLE 63 S. Niiden 5,5-litraisesta kaksoisturboahdetusta V8-moottorista on otettu ulos 410 kW/557 hv ja (S-versiossa) 430 kW/585 hv teho sekä vastaavasti 700/760 Nm vääntö. Kiihdytys 0–100 km/h onnistuu 4,3/4,2 sekunnissa.

Keskikulutus on molemmissa malleissa 11,8 l/100 km. 4Matic-mallien vetosuhde etu- ja taka-akselin välissä on normaalisti 50:50, mutta GLE 63 ja GLE 63 S -malleissa se merkitään 40:60.

Uuden GLE.n vakiovarustelu on poikkeuksellisen kattava ­– aikaisemman M-sarjan esikuvan mukaisesti. Turvajärjestelmistä pakettiin sisältyvät esimerkiksi perävaunun vetämistä helpottava sivutuuliavustin ja CPA Plus -törmäyksenestoavustin.

Tietoviihdejärjestelmistä mukana ovat Audio 20 CD, kojelaudan 7-tuumainen monitoiminäyttö sekä Mercedesin Connect Me -palvelut käyttöliittymineen. Vakiona lisäksi älykäs LED-valoihin perustuva ILS-valojärjestelmä, aktiivinen pysäköintiavustin sekä automaattinen Easy Pack -takaluukku.

Mercedes-Benz GLE:n valinnaisvarustelistalta löytyvät esimerkiksi, pysäköintipaketti 360 asteen kameranäkymällä ja Magic Vision Control -pyyhkimet. Comand Online -tietoviihdejärjestelmän viimeisin kehitysversio sisältää muun muassa kahdeksantuumaisen monitoiminäytön, reaaliaikaisia liikennetietoja hyödyntävän HDD-navigoinnin sekä liikennemerkkitunnistuksen.

Mercedes-Benz GLE:n Dynamic Select -järjestelmä tarjoaa kuljettajan käyttöön kuusi ajo-ohjelmaa. Jo vakiona olevian Individual, Comfort, Slippery ja Sport -toimintojen lisäksi nelivetoisissa 4Matic-malleissa Offroad-ohjelma helpottaa ajamista helpohkossa maastossa.

Jos GLE on varustettu valinnaisella Off-Road-Engineering-varustepaketilla, käytössä on vielä Offroad+-ajo-ohjelma. Se säätelee alennusvaihteen, tasauspyörästön lukon sekä Airmatic-ilmajousituksen toimintaa. Maavara kasvaa tässä asetuksessa 285 milliin ja kahlaussyvyys 600 milliin.

Mercedes-Benz GLE:n neli- ja kuusisylinteristen moottorien yhteydessä vakiovarusteena on Agility Control -teräsjousitus, mutta niihinkin saa valinnaisvarusteena Airmatic-ilmajousituksen mukautuvalla ADS-vaimennuksella.

Mercedes-Benz tarjoaa ensimmäistä kertaa tässä autoluokassa myös täysin sähkötoimisen, uloskääntyvän ja sisään puskurin alle taittuvan vetokoukun, johon on integroitu perävaunun vakautustoiminto (ESP). Mercedes-Benz GLE:n vetokyvyksi ilmoitetaan enimmillään 3500 kiloa (GLE 500 e:n tapauksessa 2500 kg).