Mercedes-Benz S 250 CDI kulutusvertailussa

Mercedes-Benzin S-sarja on saanut uudeksi moottorivaihtoehdoksi pienen dieselin, jonka iskutilavuus on 2143 kuutiosenttimetriä ja suurin teho 204 hevosvoimaa. Testasimme, kuinka vähällä polttoaineella se kulkee. Ajoimme vertailun vuoksi kulutusmittausreitin myös samalla moottorilla varustetulla C 250 CDI:llä ja BMW 730d:llä. Tulokset yllättivät.

Mercedes-Benz S 250 CDI

Nelisylinterinen moottori esiteltiin kolme vuotta sitten pienempään C-sarjaan ja vasta nyt huippumalliin. On ymmärrettävää, että Mercedes on viivytellyt sen asentamista S-sarjaan. Tämä toimenpide on kuitenkin poliittisesti välttämätön, sillä sen avulla saadaan koko myytävän malliston keskikulutus pienenemään niin paljon, että hiilidioksidipäästöt laskevat vuodesta 2012 alkaen EU:n vaatimusten mukaisesti alle 130 gramman. Vuonna 2010 Mercedesin vastaava arvo oli vielä runsaat 158 grammaa. Nyt esitelty diesel antaa riittävästi voimaa S-sarjalle. Kiihtyvyys ei ole yhtä urheilullista kuin C-sarjassa, mutta ison Mersun ostaja tuskin sitä vaatiikaan. Yläluokan vaatimustasoon sopii, että moottori on tässä mallissa selvästi äänettömämpi, koska hienommin toteutettu kori vaimentaa käyntiääntä paremmin. Testikulutus: 6,7 l/100 km

Mercedes-Benz C 250 CDI

On epätavallista, että Mercedes asensi nykyaikaisimman dieselinsä vuonna 2008 ensimmäisenä C-sarjaan. Moottorin mahtava vääntömomentti (maks. 500 Nm) tekee siitä tasavahvan kaikissa suhteissa: se sopii sekä taloudelliseen ajoon että nopeaan matkantekoon. Valitettavasti tämän ihmemoottorin yhteydessä oli aluksi vain vanhentunut viisiportainen automaattivaihteisto. Vasta nyt on saatavissa taloudellisempi seitsenportainen automaatti. Samalla vaihtoehdoksi on tullut käsivaihteisto. Mittasimme tällä varustetun C 250 CDI:n testikulutukseksi 6,9 litraa. Kulutus on suurempi kuin S-sarjassa, jonka automatiikka auttaa käyntinopeuksien alentamisessa. Faceliftin kokenutta ja 7G-tronic-vaihteistolla varustettua yksilöä ei ollut vielä saatavissa testiin. 2,1-litrainen diesel on C-sarjan yleismoottori: sen teho on moottorinohjauksesta riippuen 120, 136, 170 tai 204 hevosvoimaa. Testikulutus: 6,9 l/100 km

BMW 730d

BMW:n 7-sarja on yläluokan dynaamisin edustaja, ja se koskee myös nykyistä dieselmoottoria. 730d:n käynnin sivistyneisyys on erinomainen, suorituskyky on parempi kuin Mercedesillä ja ajokäytös ketterämpi. Se pärjää myös kuusisylinterisellä dieselillä varustetulle S 350:lle. Nelisylinterisen vaihtoehdon ilmestyminen Mercedesille antaa uuden näkökulman. Ovatko dieselin yhteydessä tärkeitä vain suoritusarvot vai myös taloudellisuus? Viimeksi mainitussa BMW on jäänyt jälkeen. Sen selvästi suurempi iskutilavuus aiheuttaa, että auto kulutti testissä keskimäärin litran enemmän kuin S-sarja. BMW on kuitenkin valmistautunut tähän. Sopiva moottori on lähes valmiina: kaksilitrainen diesel, jossa on kaksoisturbo. Tehokin on täsmälleen sama kuin Mercedesillä: 204 hv. Testikulutus: 7,7 l/100 km

Auto Bild