Mercedes-Benz S Cabriolet: Myös erityisnopeana AMG-painoksena

Nelipaikkainen Mercedes-Benz S Cabriolet jatkaa S-sarjan vaativaa avoautoperinnettä, jota edellisen kerran edustivat mallisarjojen 111 ja 112 cabrioletit vuosina 1961–1971.

Mercedes-AMG S 65 -version V12 kehittää tehoa 630 hevosvoimaa. Maksimiväännöksi ilmoitetaan huimat 1000 Nm/2300–4300 r/min. Vaihteistona on AMG Speedshift Plus 7G-Tronic. Tämä kangaskattoinen versio kiihtyy sataan vain 4,1 sekunnissa.

Vaikka ensiesittelyjen välissä on 44 vuotta, perusperiaatteet ovat ennallaan: uusikin malli erottautuu vertaistensa joukosta eksklusiivisella muotoilulla, hienoimmilla materiaaleilla ja oman aikansa ehdottomalla huipputeknologialla.

Mercedes-Benzin S Cabriolet on jo kuudes nykyisen S-sarjan mallivaihtoehto. Avoautojen uuden kuningattaren mitat ovat (pituus/leveys/korkeus/) 5027/1899/1417 milliä. Akseliväli on 2945 milliä.

Cabrioletin läheisin sukulaismalli on S-sarjan Coupé, sillä mallien rungon ja alustan komponenteista on yhteisiä 60 prosenttia. Kokonaan uusi osa on alumiinista valmistettu takalattia, ja esimerkiksi tavaratilan väliseinä on valmistettu alumiinin ja magnesiumin seoksesta.

Kevytmetallien osuus auton rungosta on noin 50 prosenttia. Tuloksena on erittäin vääntöjäykkä, mutta samalla myös kevyt ja luja korirakenne.

Mercedes-Benzin S-sarjan Cabriolet on yksi kauneimmista ja hienostuneimmista S-sarjalaisista koskaan. Keulan keskipiste on musta, timantinhohtoinen jäähdyttimen säleikkö, jossa on yksi hopean ja krominhohtoinen lamelli. Sivuilme on kiehtovan coupémainen, kun auton pehmeä katto on suljettu. Takaosan harteikkaan ilmeen viimeistelevät matalat led-valot.

Kolmikerroksinen akustinen kangaskatto on saatavana mustana, tummansinisenä, beigenä tai tummanpunaisena. Katto voidaan avata ja sulkea 20 sekunnissa aina 50 km/h nopeuteen saakka sekä auton sisältä kytkimestä tai avaimella auton ulkopuolelta. Avattaessa katto taittuu tavaratilaan ja peittyy sähkötoimisella kannella, jolloin muu osa tavaratilasta jää vapaaksi matkatavaroita varten. Tavaratilan koko on 250­–350 litraa.

Kolmikerroksinen akustinen kangaskatto on saatavana mustana, tummansinisenä, beigenä tai tummanpunaisena. Katto voidaan avata ja sulkea 20 sekunnissa aina 50 km/h nopeuteen saakka sekä auton sisältä kytkimestä tai avaimella auton ulkopuolelta. Avattaessa katto taittuu tavaratilaan ja peittyy sähkötoimisella kannella, jolloin muu osa tavaratilasta jää vapaaksi matkatavaroita varten.

S Cabrioletin matkustamo on juuri niin ylellinen kuin tässä laatuluokassa pitää voida odottaakin. Suunnittelun pyrkimyksenä on ollut luoda kaikille neljälle istumapaikalle ylellisen käsityömäinen, huvijahtimainen tunnelma ja ympäristö.

Säätimissä on käytetty aitoa metallia tai kromioptiikkaa, verhoilussa puolestaan nahkaa, nappanahkaa tai designo Exclusive -nappanahkaa. Sisävärikonsepteja on kuusi, joista yksi on merihenkinen syvänmerensinisen ja posliininvalkoisen yhdistelmä.

Mercedes-Benzin suurimman avoautomallin ilmanvastuskerroin on ainoastaan 0.29. Erinomaiseen tasoon on päästy muun muassa alustapaneloinnilla, joka ulottuu myös moottoritilaan, optimoiduilla pyörien ilmanohjaimilla, aerodynaamisesti muotoilluilla sivupeileillä sekä tasapainotetulla voimanjaolla etu- ja taka-akselien välillä.

Uudessa S Cabrioletissa ensi kertaa esiteltävä älykäs Thermotronic-ilmastointi säätää matkustamon lämpötilan ja puhalluksen voiman täysin itsenäisesti, olipa katto sitten kiinni tai auki.

Kuljettajalla ja matkustajalla on käytössään omat ilmastointivyöhykkeensä ja kolme puhallustilaa (Diffuse, Medium ja Focused), ja kumpikin voi halutessaan säätää lämpötilaa ja puhalluksen voimakkuutta viidessä tasossa, toisistaan riippumatta. Saatavana on myös Air-Balance-paketti, jossa sisäilmaa hajustetaan miedoilla tuoksuilla ja puhdistetaan ionisoimalla. Uusi tuoksu S-sarjan Cabrioletia varten on Pacific Mood.

Lisävarusteina matkustamoon on saatavana kolme järjestelmää, jotka parantavat matkustusmukavuutta entisestään. Sähköisesti ylös nouseva Aircap-tuulisuojain rajoittaa ilman pyörteilyä avoimessa matkustamossa.

Uudessa S Cabrioletissa ensi kertaa esiteltävä älykäs Thermotronic-ilmastointi säätää matkustamon lämpötilan ja puhalluksen voiman täysin itsenäisesti, olipa katto sitten kiinni tai auki.

Airscarf-ilmahuivi puhaltaa pääntukien kautta lämmintä ilmaa hartioiden ja pään alueelle. Warmth Control -varustepaketti tarjoaa käyttöön lämmitettävät keskikonsolin ja ovien kyynärnojat sekä lämpiävän ohjauspyörän. Saatavana ovat myös ilmastoidut etuistuimet kuljettajalle ja etumatkustajalle.

S Cabrioletissa on vakiovarusteena Airmatic-ilmajousitus ajotilanteisiin reagoivalla vaimennusteholla. Vakiovarusteisiin kuuluu myös CPA Plus -törmäyksenestoavustin, joka tarvittaessa jarruttaa automaattisesti vielä 200 km/h nopeudessa ja estää tai lievittää kolareita hitaampien tai pysähtyneiden ajoneuvojen kanssa. Vakiona autossa on yhdeksän turvatyynyä.

Pyörähdyskolareissa S Cabrioletin turvajärjestelmä toimii välittömästi. Mikäli auto on vaarassa pyörähtää katolleen, takaistuinten pääntukien takana olevat turvakaaret ponnahtavat esiin välittömästi suojaamaan ohjaamoa muodonmuutoksilta.

Turvakaarien laukaisussa on aiemmin käytetty jousia, mutta nyt Mercedes-Benz hyödyntää tehtävässä ensimmäistä kertaa pyroteknistä ratkaisua eli kaasugeneraattorin tuottamaa laukaisuvoimaa.

Uusi Pre-Safe Plus -järjestelmä tunnistaa peräänajorikin ja varoittaa perässä tulevaa liikennettä välkyttelemällä jarruvaloja näkyvästi. Jos järjestelmä havaitsee takaa tulevan peräänajoriskin, se osaa ”lukita” auton jarrut ja aktivoida Pre-Safe-turvavyönkiristimet juuri ennen törmäystä.

Muita S-sarjan Cabrioletiin tarjolla olevia turvajärjestelmiä ovat esimerkiksi Pre-Safe-jarrut jalankulkijatunnistuksella, BAS Plus -jarruavustin risteävän liikenteen varoittimella, aktiivinen kaista-avustin sekä mukautuva kaukovaloavustin.

Mercedes-Benz S-Cabriolet-mallisto:

 

Mercedes-Benz S 500

Mercedes-AMGS 63 4Matic

Mercedes-AMGS 65

Sylinterit

V8

V8

V12

Iskutilavuus, cm3

4663

5461

5980

Teho kW (hv)/rpm

335 (455)/5250–5500

430 (585)/5500

463 (630)/4800–5400

Vääntö Nm/rpm

700/1800–3500

900/2250-3750

1000/2300-­4300

Kulutus l/100 km kki/maant./yhd.

11,8/6,8/8,5

14,3/8,2/10,4

17,1/8,9/12,0

CO2/km

199

244

272

Kiihtyvyys 0–100 km/h, s

4,6

3,9

4,1

Huippunopeus km

250

250

250

Vaihteisto

9G-Tronic

AMG Speedshift MCT 7

AMG Speedshift Plus 7G-Tronic