Mercedes-Benz SLS AMG Roadsterin kangaskatto yllättää

SLS AMG Roadsterin teknologiset kohokohdat ovat kuin suoraan modernin urheiluautorakentamisen oppikirjasta. Kevyt ja luja alumiinikotelopalkkirunko, 6,3-litrainen AMG:n virittämä V8, seitsemänvaihteinen, taakse sijoitettu kaksoiskytkentävaihteisto sekä urheilualusta kertovat sanomaansa.Kangaskatto avautuu ja sulkeutuu vain 11 sekunnissa.

Mercedes-Benz SLS AMG Roadsterin kevyt ja lujarakenteinen alumiinikotelopalkkirunko, 6,3-litrainen AMG:n virittämä V8, seitsemänvaihteinen, taakse sijoitettu kaksoiskytkentävaihteisto sekä urheilualusta kertovat sanomaansa. Kangaskatto avautuu ja sulkeutuu vain 11 sekunnissa.

Kangaskatolle on aivan erityistä seikka, että sen pystyy sulkemaan jopa 50 km/h nopeudessa. Katon ollessa auki, se painuu Z-kirjaimen muotoon istuinten taakse. Tavaratilan suuruus on aina 173 litraa, vain 3 litraa vähemmän kuin SLS AMG Coupéssa.

AMG:n 6,3-litrainen V8-moottori on sijoitettu mahdollisimman alas etuakselin taakse. Kuivasumppuvoiteluun perustuvan, vapaasti hengittävän moottorin suurin teho on 420 kW (571 hv)/6800 rpm ja vääntö 650 Nm/4750 rpm. Kiihdytys 0–100 km/h taipuu rajuun 3,8 sekuntiin ja huippunopeus on rajoitettu 317 kilometriin.

Yhdistetty kulutus merkitään 13,2 l/100 km, mikä vastaa 308 g/km CO2-päästöjä.

V8:n sylinterikammioiden seinäpinnat on erikoispinnoitettu, ja öljypumpun toiminta säätyy tarpeen mukaan. Jarrutuksissa auton liike-energiaa käytetään hyväksi akun lataamisessa. Voiman taka-akselille välittää ultrakevyt hiilikuituinen vetoakseli, joka pyörii moottorin käyntinopeudella keskitunnelin kardaaniputkessa.

Seitsenvaihteinen kaksoiskytkentävaihteisto on sijoitettu taakse ja se on yhteydessä moottoriin kardaaniputken kautta. AMG Speedshift DCT 7 -vaihteiston vaihteensiirrot tapahtuvat alle 100 millisekunnissa, ja kuljettaja voi valita neljästä ajotapaohjelmaa: C (Controlled Efficiency), S (Sport), S+ (Sport plus) tai M (Manual). Automaattinen kaksoiskytkentä on aktiivinen S, S+ ja M-vaihtoehdoissa. Vaihtamistapa valitaan pyöritettävällä AMG Drive Unit –valitsimella. Race Start –toiminto tarjoaa optimaalisen pidon, samoin vaihdelaatikkoon integroitu mekaaninen tasauspyörästön lukko.

Hammastanko-ohjaus takaa välittömän ajotuntuman, sillä ohjauksen välityssuhde on kiinteä 13.6:1. Ohjaustehostus muuttuu ajonopeuden mukaan. ESC on kolmivaiheinen ja toiminnot valitaan painikkeesta.Vetoluistonesto toimii kaikissa kolmessa ESC-vaihtoehdossa

Lisävarusteena saatavan AMG Ride Control – urheilujousituksen valitsin on sijoitettu keskikonsoliin. Tarjolla on kolme alusta-asetusta: Comfort, Sport ja Sport plus.

Samaten lisävarusteena on saatavilla AMG Performance Media -varustepaketti, joka tarjoaa kuljettajan käyttöön urheiluautomaailmasta tuttuja reaaliaikaisia telemetriatietoja, kuten öljyn ja jäähdytysnesteen lämpötilat, rengaspaineet, moottorin teho- ja vääntölukemat sekä ratakierrosajat sektoriaikoineen.

Android-käyttöjärjestelmän kautta tarjolla on myös nopea internet-yhteys.

 

Teksti: J. Peltonen

Kuva: tehdas