Mercedes-Benz X-sarja: Pick-Up premium-luokkaan

X-sarja esitellään Euroopassa marraskuussa 2017. Myynti laajenee Etelä-Afrikkaan, Australiaan ja Uuteen-Seelantiin alkuvuonna 2018 ja vuotta myöhemmin Brasiliaan ja Argentiinaan.

Versioita on kolme (Pure, Progressive ja Power). Moottoreina ovat aloitusvaiheessa nelisylinteriset turbodieselit, joista X 220d tuottaa yhdellä turboahtimella 120 kW (163 hv) ja X 250d tuottaa 140 kW (190 hv). Molempia saa sekä takavetoisina että kytkettävällä nelivedolla.
Vaihteistona on lähtökohtaisesti 6-portainen manuaali; X 250d:hen ja X 250d 4Maticiin saa myös 7-nopeuksisen automaatin. Lisäksi vuoden 2018 puolivälissä saadaan X 350d varustettuna V6-turbodieselillä, teholtaan 190 kW (258 hv). V6 vääntää enimmillään 550 Nm. Versiossa on jatkuva neliveto.

Kaikissa X-sarjan nelivetoisissa on vakiona DSR-alamäkihidastin ja alennusvaihde. Valinnaisena taka-akselille saa tasauspyörästön lukon. Ainoana keskikokoluokan Pick-Upina X-sarjassa on vakiona jäähdytetyt jarrulevyt molemmilla akseleilla. Euromarkkinoilla vakiona on mukavuusjousitus (maavara 202 mm). Valinnaisena saa 20 mm korotetun jousituksen, joka on vakiovaruste kaikilla Euroopan ulkopuolisilla markkina-alueilla.

Ulkopituutta X-sarjalaisissa on 5 340 mm ja akseliväliä 3 150 mm. Raideleveydet ovat suuret ja koriylitykset ovat lyhyet. Erillisrungolla toteutetulla Pick-Upilla saa versiosta riippuen vetää 1650-3500 kilon perävaunua. Liitettävyyskin on ajanmukaista: verkkopääte on varustettu omalla SIM-kortilla, jolloin kuljettaja voi hakea esimerkiksi navitietoja tai seurata polttoainesäiliön täyttöastetta etänä älypuhelimen tai päätelaitteen avulla.

Nissan, jonka avolavoihin X-sarja pohjautuu, on maailman toiseksi suurin keskikokoisten Pick-Upien valmistaja, ja sillä on 80 vuoden kokemus tämän tyyppisten autojen tuotannosta. Daimler AG:n ja Renault-Nissanin strateginen yhteistyö alkoi kuusi vuotta sitten. X-sarjan Suomen hinnastot julkaistaan myöhemmin.