Mercedes-Benzin G-sarjan maasturit: Runsaasti uusia ominaisuuksia

Jo vuosikausia tuotannossa ollut G-sarja muuttuu yhä suorituskykyisemmäksi.

G 500 4x42 tulee myyntiin joulukuussa, muut uudet G-sarjalaiset jo syksyn aikana. Hinnat vahvistetaan Suomessa myöhemmin.

Mercedes-Benz G 500:ssa käytettävä 8-sylinterinen voimanlähde perustuu V8-moottorien uuteen sukupolveen, jonka poikkeuksellista suorituskykyä on jo koeteltu Mercedes-AMG GT:ssä sekä Mercedes-AMG C 63:ssa. G-sarjaa varten moottoria on modifioitu niin, että sen teho on 310 kW (422 hv) ja vääntö 610 Nm.

Verrattuna aikaisempaan 5,5-litraiseen vapaasti hengittävään V8-moottoriin uudessa voimanlähteessä on 25 kW (35 hv) enemmän tehoa ja 80 Nm enemmän vääntöä. G 500 kiihtyy 0–100 kilometriin 5,9 sekunnissa (ed. malli: 6,1 s) ja kuluttaa 12,9 l/100 km (14,9 l).

Moottorin kaksi ahdinta on sijoitettu sylinteripenkkien väliin V-muotoon. Rakennetta kutsutaan nimellä ”hot inside V” ja se takaa moottorille kompaktin koon, optimaalisen reagointikyvyn sekä alhaisen päästötason. Moottorissa käytetään piezo-suuttimiin perustuvaa suorasuihkutusta.

Painoa pudottaa alumiinirakenteinen kampikammio, ja sylinterikammioiden seinissä hyödynnetään kitkaa ja kulutusta vähentävää ja pinnan lujuutta lisäävää Nanoslide-teknologia.

G 500:n tekniset ominaisuudet:

Sylinterit V8

Sylinterikulma 90 astetta

Venttiilit/sylinteri 4

Iskutilavuus 3982 cm3

Iskusuhde 83.0 x 92.0 mm

Puristussuhde 10.5:1

Teho 310 kW (422 hv)/5250–5500 r/min

Vääntö 610 Nm/2250–4750 r/min

 

Mercedes-Benz G 350 d, G 500 sekä G 63 AMG on vakiovarusteltu Eco Start/Stop -toiminnolla. Kaikki G-sarjan moottorivaihtoehdot täyttävät Euro 6 päästönormin. G-sarja perustuu edelleen tikapuutyyppiseen lujaan perusrakenteeseen.

Mallille tyypillisen suorituskyvyn maastossa takaavat jatkuva neliveto, alennusvaihteisto ja kolme tasauspyörästön lukkoa, jotka voi kytkeä päälle tai pois myös auton liikkuessa.

G-sarjan iskunvaimentimia ja ESC-järjestelmän säätöjä on parannettu ajomukavuuden, tasapainon ja turvallisuuden lisäämiseksi. ASR-vetoluistonestoa ja ABS-jarruja on kehitetty siten, että pysähdysmatka jarrutettaessa on entistä lyhyempi.

Etuakselille sallittava paino on nyt 1550 kiloa (+100 kg). G 500:een saa valinnaisvarusteena myös ajotilanteisiin mukautuvan vaimennusjärjestelmän Sport- ja Comfort-asetuksilla. G 350 d:n ja G 500:n 7G-Tronic Plus -vaihteistossa on mukana manuaalitoiminto (M-painike).

Uudet G-sarjalaiset on helppo tunnistaa uudelleen muotoilluista puskureista ja korinvärisistä pyörän kaarista. Myös G 350 d:ssä on nyt vakiona 18-tuumaiset viisipuolaiset kevytmetallivanteet. Molempien mallien kojelaudassa on putkimaiset kaksoismittaristot, joiden väliin jää 11,4-senttinen monitoiminäyttö.

G-sarjan uudet ulkovärit ovat Solar Beam, Tomato Red, Alien Green, Sunset Beam sekä Galactic Beam. Tehostevärinä esimerkiksi peileissä, puskureissa ja katossa käytetään laavalasimustaa. Matkustamon tikkausten väritys on sovitettu yhteen auton ulkovärin kanssa.

Mercedes-AMG tuo G 63- ja G 65 -malleihin lisää urheilullisuutta Edition 463 -erikoisversiolla, jonka erottavat muista malleista kaksiväriset mittaristo ja istuimet, joissa on tikkauksin korostettu designo-nahkaverhoilu. Istuin- ja ovipaneeleissa on hiilikuitusävyinen somistus, ovenkahvoissa puolestaan nappanahkaverhous.

Ulkoa auto erottuu muun muassa ruostumattomasta teräksestä valmistetusta alleajosuojasta ja 21-tuumaisista pyöristä. G 63:ssa on mattamustat erikoisvanteet, joissa on viisi korkeakiiltoista kaksoispuolaa. G 65:n samankokoiset vanteet on kiillotettu keraamisesti.

Mercedes aloittaa myös aikaisemmin autonäyttelyssä esitellyn G 500 4x42 –mallin sarjatuotannon. Autossa on portaaliakseleihin tukeutuva neliveto ja uusi 4-litrainen V8-kaksoisturbomoottori, joka tuottaa 310 kW (422 hv) tehon.

Alustassa hyödynnetään kaksoisjousi/vaimenninrakennetta ja mukautuvaa iskunvaimennusta. Portaaliakseleiden ansiosta raideleveys on 264 milliä suurempi kuin normaalimalleissa, ja rengaskoko on 325/55 R 22.

Mallin suorituskyky ja mukavuustaso sekä maastossa että asfaltilla ovatkin lähempänä urheiluautoa kuin perinteistä maastoajoneuvoa.

Mercedes-Benz G 500 4x42 tulee myyntiin joulukuussa ja muut uudet G-sarjalaiset jo aiemmin syksyn aikana. Hinnat vahvistetaan Suomessa myöhemmin.