Mercedes-Benzin Ultra Range -kaukovalot: Valaisevat 650 metrin etäisyydelle

Mercedes-Benzin S-sarjasta tuli vuonna 2013 maailman ensimmäinen automallisarja, jossa käytetään pelkkiä LED-valoja. Uudistunut S-sarja sopii pimeän ajan olosuhteisiin entistäkin paremmin, sillä Suomessa vakiovarusteisten Multibeam LED -ajovalojen Ultra Range -kaukovalot ovat tämän hetken edistyksellisin sarjatuotantoauton valojärjestelmä.

Multibeam LED -valot mukautuvat nopeasti ja tarkasti vallitseviin liikenneolosuhteisiin. Peräti 84 erikseen säädettävää led-valoa varmistaa, että valokeila kohdistuu aina täsmälleen oikeaan paikkaan. Järjestelmän neljä ohjausyksikköä laskevat ihanteellisen valaisutarpeen 100 kertaa sekunnissa. Valaisutarpeen määrittelyssä hyödynnetään tuulilasin taakse sijoitettua kameraa sekä auton navigointijärjestelmän kokoamia tietoja.

Multibeam LED -ajovaloihin kuuluu myös mukautuva kaukovaloavustin, jonka ansiosta Ultra Range -lisäkaukovalot pysyvät olosuhteiden salliessa käytettävissä koko ajan, kun kaukovaloavustin on kytkettynä. Ne kytkeytyvät päälle automaattisesti, kun tie on suora ja ajonopeus yli 40 km/h. Suora tien osa on tarpeellinen kytkentävaiheessa, jotta järjestelmä saa kattavan kokonaiskuvan kytkentähetken liikenteestä. Kaukovalot ovat niin kirkkaat kuin lainsäädännön puitteissa on mahdollista: kirkkaus pysyy yli yhden luksin viitearvossa vielä yli 650 metrin etäisyydellä. Kun järjestelmä havaitsee muita tielläliikkujia, Ultra Range -kaukovalot vaihtuvat tilanteeseen sopeutettuun kaukovalokeilaan.

Multibeam LED -ajovalojen muita toimintoja:

  • Maantietilassa auton kulkusuunnan puoli tiestä valaistaan kirkkaammin ja laajemmin kuin perinteisillä lähivaloilla.
  • Järjestelmä tunnistaa moottoritieympäristön jolloin käyttöön otetaan suuremman valaistustehon moottoritietila.
  • Kaarrevalotoiminto lisää valaistuksen voimakkuutta sisäkaarteen puolella.
  • Aktiivisessa valojärjestelmässä valokeila mukautuu kaarteen muotoon kameratietojen perusteella ja valaisee tien tehokkaammin jo ennen ohjauspyörän kääntämistä.
  • Jyrkissä kaarteissa kaarrevalot kytkeytyvät päälle ja pois päältä vaiheittain kirkastuen ja himmentyen. Kaarrevalojärjestelmä voi hyödyntää myös navigoinnista saatuja tietoja ja sovittaa valojakauman ympäristön olosuhteisiin ennen kiertoliittymää tai risteystä.
  • Laajennetussa sumuvalotoiminnossa valot suunnataan alemmaksi ja kohti ajoradan reunoja, jotta takaisinheijastus ei ole liian voimakas.
  • LED-huomiovalot vilkkuvat näyttävästi, kun auton ovet lukitaan ja lukitus avataan. LED-takavalojen valokuvio on erilainen riippuen siitä, lukitaanko ovet vai avataanko lukitus.
  • Järjestelmä tunnistaa liikennemerkit. Niiden heijastinpintoihin kohdistuvaa valoa vähennetään, jotta kuljettaja ei häikäisty.

Kun autoja tulee vastaan tai ajaa edellä, S-sarjan ajovalojärjestelmä varjostaa U-kirjaimen muotoisen osan kaukovalokiilasta. Osittain varjostetut kaukovalot valaisevat edelleen tien reunoja. Moottoritieympäristössä kaukovalojen valojakauma säädetään optimaaliseksi. Liikennetilanteen mukaan myös osa kaukovalojen keilasta varjostetaan moottoritiellä, jotta edessä ajava tai vastaantulija ei häikäisty.

Ihmiset ja eläimet havaitaan entistä aikaisemmin pimeällä

Multibeam LED -ajovalojen yhteyteen on saatavissa lisävarusteena myös pimeänäköavustin Plus. Se hyödyntää infrapunavaloa ja kahta infrapunakameraa auttaen kuljettajaa havaitsemaan ihmiset ja kookkaat eläimet aikaisemmin pimeällä.

Mittariston näyttöön tulee näkyviin selkeä pimeänäkökuva, jossa järjestelmän havaitsemat ihmiset ja eläimet on korostettu värikehyksillä. Tien reunassa olevia jalankulkijoita voidaan myös varoittaa vilkkuvan kohdevalotoiminnon avulla. Vilkkuva valo kiinnittää samalla kuljettajan huomion mahdolliseen vaaraan.