Mia Electric - käytännöllinen sähköauto

 Frankfurtin autonäyttelyssä oli tänäkin vuonna esillä useita sähköautoja. Mia erottuu useimmista siinä, että sen hinnaksi Saksassa ilmoitettiin muihin sähköautoihin verrattuna kohtuulliset 23 500 euroa. Auton suunnittelusta vastaa Murat Günak, joka on toiminut aiemmin muun muassa VW:n päämuotoilijana. Saimme jo käytännön tuntumaa autoon ajamalla sillä lenkin Hampurissa.

Kaikkialla, missä liikuimme Mialla, se herätti suurta huomiota. Siitä olivat kiinnostuneita kaikenlaiset ihmiset keski-ikäisistä naisista nuoriin BMW:llä ajaviin miehiin

Mian istuinjärjestelyt ovat omaperäiset. Kuljettaja istuu yksin edessä keskellä, ja takana on kaksi paikkaa kummassakin reunassa. Autossa on liukuovet.

Mialla on helppo liikkua suurkaupungin liikennevirran mukana. Se tuntuu vakaalta tien päällä. Matala painopiste ja pitkä akseliväli ovat eduksi. Myös jarrut tuntuvat ongelmattomilta. Keskellä oleva kuljettajan istuin antaa uudenlaisen ajoelämyksen. Vain ovien mekaaniset salvat ovat hieman ärsyttäviä. Günak lupaa lukituksen toimivan vuodenvaihteeseen mennessä sähköisesti.

 Mian valmistus tapahtuu Ranskassa, entisen autonvalmistajan Heuliezin modernissa kokoonpanohallissa. Miasta valmistetaan perusmallin lisäksi 32 senttiä pitempää L-versiota, jonka takapenkille mahtuu kolme matkustajaa ja yksipaikkaista K-versiota, jossa on 1500 litran tavaratila. Eikä tässä kaikki: Mia on ilmoittanut esittelevänsä Geneven autonäyttelyssä maaliskuussa 2012 mallin, jossa polttokenno tuottaa sähköenergiaa.

Tämän vuoden aikana on tarkoitus valmistaa 2000 autoa ja ensi vuonna 1000 autoa kuukaudessa. Jotta hinta olisi saatu mahdollisimman alhaiseksi, monista nykyään itsestään selvistäkin varusteista on jouduttu tinkimään. Miassa ei ole ilmastointia eikä ajonvakautusta, ja siinä on vain yksi turvatyyny.

Mia on omaperäinen ja moderni kaupunkiauto. Sen tekijät ovat ammattilaisia ja lisäksi rohkeita visionäärejä. Mia ei ole moitteeton eikä sitä ole sellaiseksi tarkoitettukaan. Juuri siksi se on niin sympaattinen.

Auto Bild

TEKNISIÄ TIETOJA

Sähkömoottori, teho 16 kW * litium-rautafosfaatti-akku 8 kWh (lisähintaan 12 kWh) * toimintamatka 90 km (130 km) * latausaika 3 h (5 h) * omamassa 765 kg (815 kg) * huippunopeus 100 km/h * pituus/leveys/korkeus 2870/1640/1550 mm * tavaratila 260 litraa