Mikä auto kiihtyy 0–200 km/h vain 9,9 sekunnissa?

Vuoden 2014 alussa esitellään Lamborghini Gallardòn seuraaja, jonka espanjankielinen mallinimi Huracán tarkoittaa hurrikaania.

Edeltäjämalli Gallardòlla on mallina jo pitkä historia. Lamborghinin lähtötasomalli on ollut myynnissä vuodesta 2003 ja sitä on myyty noin 14 000 kappaletta.

Lamborghini Huracán on saanut nimensä Gallardòn ja useimpien muiden Lamborghini-mallien tavoin  härkätaistelujen maailmasta. Taisteluhärkä Huracán oli kuuluisa uskomattomasta rohkeudestaan ja aggressiivisuudestaan.

Lamborghini Huracánin korkeakierroksinen V10-moottori on kehitysversio 5,2-litraisesta kymmenensylinterisestä nykymoottorista.

Uuden version teho nousee tasolle 610 hv/8 250 r/min ja suurin vääntömomentti 560 Nm saavutetaan 6 500 kierroksella.

Nollasta sataan katkeaa vain 3,2 sekuntiin ja 0–200 km/h on takana 9,9 sekunnissa.

Paksuhalkaisijaiset pakoputket välittävät mahtavat käyntiäänet, mutta näkyvyys eri suuntiin kävisi huonosta vitsistä.

Huracánissa sovelletaan runsaasti hiilikuitua ja alumiinia. Niinpä omamassa on saatu 1422 kiloon.

Se mahdollistaa paitsi erinomaisen teho-painosuhteen 2,33 kg/hv, myös erittäin jäykän rungon takaosan.

Moottorissa on suorasuihkutus sekä Start/Stop -järjestelmä, jonka myötä keskikulutus asettuu 12,5 litraan. Moottori täyttää Euro 6 -päästöstandardin.

Huracánissa on ainakin aluksi vakiona neliveto, josta mallimerkintä LP 610-4.

Täysin uutta on vaihteisto. Enää ei käytetä karkeatoimista sekventiaalista vaihteistoa, vaan Audi A8:sta tuttua kaksoiskytkinlaatikkoa.

Audi R8 jakaa useita komponentteja Huracánin kanssa. Audin vastaava malli on tulollaan, mutta se esitellään vasta vuosi Huracánin lanseerauksen jälkeen.

Huracánissa voi valita ajodynamiikan kolmesta erilaisesta, jotka ovat Strada, Sport ja Corsa.

Hiilikuitu-keraamiset jarrut seuraavat vakiovarusteena. Mukana ovat myös muuttuvavälitteinen Lamborghini Dynamic Steering -ohjaus sekä sähkömagneettinen Magne Ride -iskunvaimennus.

Kiilamaisen Lamborghinin valot ovat edessä ja takana kokonaan LED-tyyppiset.

Sivuikkunoissa ilmenee italialaisten mukaan kuusikulmainen muoto, joka "muistuttaa jalokiven sivuprofiilia".

Sisätiloja hallitseva 12,3-tuumainen TFT-näyttö tarjoaa kaikki tarvittavat tiedot kierroslukumittarista navigointikarttaan.

Kojelaudassa käytetään runsaasti hiilikuitua, nahkaa ja alcantaraa. Hinnat julkistettaneen Genèven autonäyttelyssä maaliskuussa.