Mikä automalli on klassikko suurten, ylellisten roadstereiden joukossa?

Statusta ja joidenkin mielestä myös tyyliä pursuavan SL-avoauton juuret ovat vuoden 1952 SL:ssä, joten malli lähentelee vuonna 2012 jo varhaiseläkeikää. Autolle on tunnusomaista ulkonäköä leimaavat pitkä keula ja etukansi, kompakti kahden hengen matkustamo sekä peräosan voimakas muotoilu.

Statusta ja joidenkin mielestä myös tyyliä pursuavan SL-avoauton juuret ovat vuoden 1952 SL:ssä, joten malli lähentelee vuonna 2012 jo varhaiseläkeikää. Autolle on tunnusomaista ulkonäköä leimaavat pitkä keula ja etukansi, kompakti kahden hengen matkustamo sekä peräosan voimakas muotoilu.

Uuden SL:n ilmanvastuskerroin on alhainen, 0,27. Katoksi autoon voi valita korin värisen katon, lasikaton tai Magic Sky Control -panoraamalasikaton.

SL:ssä on ensimmäistä kertaa Mercedes-Benzin tuotantomallissa kokoalumiininen kori, jota on täydennetty paikoin vielä alumiiniakin kevyemmällä magnesiumialla polttoainetankin takana sekä ultralujalla teräsputkella auton A-pilareissa. Edeltäjäänsä verrattuna uusi SL on 125–140 kiloa kevyempi.

Uuden SL 350 -mallin V6-moottori kehittää 306 hv tehon ja 370 Nm väännön. Keskikulutus on 6,8 litraa sadalla. Toinen saatavaksi tuleva vaihtoehto on SL 500, jonka V8-moottori tuottaa 435 hevosvoimaa sekä vaikuttavan 700 newtonmetrin väännön.

Molempien uusien BlueDirect-moottorien yhteydessä käytetään ECO start/stop- pysäytysautomatiikkaa ja 7G-Tronic Plus –automaattivaihteistoa.

Uuden SL:n Suomeen saapumisen tarkkaa aikataulua ei toistaiseksi ole vahvistettu.

 

Teksti: Harry Kuurio

Kuva: Handout