Mikä kaksisylinterinen turbomoottori saa 20 hevosvoimaa lisäpotkua?

Fiat esittelee kaksisylinterisen TwinAir Turbo -moottorin 500- ja 500C-malleihinsa isommin teholukemin.

Uusi ja aiempaa tehokkaampi kaksisylinterinen moottoriversio varustettuna turbolla, ahtoilman jäähdyttimellä ja muuttuvalla venttiilien ajoituksella ei ole sinänsä uusi.

Ennestään sellaista on sovellettu jo tila-automallissa 500L sekä Alfa Romeo MiTossa.

Uusi 105 hevosvoiman kaksisylinterinen saapuu täydentämään 85-hevosvoimaista TwinAir -moottoria, jonka on saanut 500-mallistoon vuodesta 2010.

Kaksikymmentä lisähevosvoimaa tuovat lisäpotkua, kiihdytyksen nollasta sataan viedessä 10,5 sekuntia, toisin sanoen puoli sekuntia vähemmän verrattuna 85-hevosvoimaiseen.

Uuden kaksisylinterisen myötä keskikulutus nousee lievästi 4,0–4,2 litraan.

Päästölukemaksi kerrotaan alhaiset 99 g/km, joka oikeuttaa Euro 6 -luokitukseen.

Ensimmäiset 105 hv versiot ovat tulossa Suomeen alkuvuodesta, tammi-helmikuussa.

Tehokkaampi moottori korvaa mallistosta poistuvan 1.4 16V (100 hv) moottorin.

Hinta vahvistuu heti alkuvuodesta.