Mikä se voi olla? Nyt saapui kovan luokan haastaja eurooppalaisille urheilusedaneille!

Saksan Auto Bild koeajoi uuden ATS-V:n, joka tarjoaa railakasta suorituskykyä ja erinomaisia alustaominaisuuksia.

Vaikka maksimivääntöä on muhkeat 603 Nm ja autossa on takaveto, pito on mainio, kiitos muun muassa elektronisen tasauspyörästön lukon.

Koeajoimme Premium-varustellun version, johon kuuluivat mm. Recaro-pulkat. Moottoritien rampilla kiihdyttäen Cadillac ATS-V lähtee kickdownilla kuin nappi housuista ja yrittää sekunnin murto-osan tarjota perää vasemmalle ja oikealle, ennen kuin ajonvakautus korjaa salamana tilanteen. Kuljettaja saa kuitenkin hyvän kuvan voimavaroista.

Chevrolet/Cadillacin teknisen johtajan johdolla hiottiin Saksan olosuhteisiin sopivaksi ESC:n, ABS-jarrujen ja elektronisen tasauspyörästön lukon yhteistoiminta sekä elektroniset iskunvaimennuksen säädöt, jotka ovat tuttuja Corvette C6:sta. Myös OPC-pomo Volker Strycekillä oli sormensa pelissä.

Nopeusnäytön neula nousee räväkästi ensin sataan, sitten kahteen sataan kilometriin tunnissa. Kierrosluvun punaisen alueen raja alkaa 6500 r/min kohdalla.

Cadillac ATS-V:lle luvataan huippunopeudeksi 304 km/h, mutta joudumme autobahnilla keskeyttämään huippunopeusyrityksen 280 km/h kohdalla, koska jokin VW Golf ilmaantui äkkiseltään eteen. Jarruina on keulalla kuusimäntäiset ja taka-akselilla nelimäntäiset tehokkaat Brembon levyjarrut.

Amerikkalaiset osaavat todella rakentaa nopeita autoja. Cadillac ATS-V on suuntavakaa myös erittäin suurilla nopeuksilla ja suorastaan pureutuu asvalttiin.
Cadillac ATS-V:n 3,6-litrainen kahdella turboahtimella varustettu 470-hevosvoimainen V6-tekniikka varmistaa, ettei malli jää lehdellä soittelemaan esimerkiksi 431-hevosvoimaisen BMW M3:n rinnalla. Kilpailijoihin Saksassa lukeutuu myös esimerkiksi 476-hevosvoimainen Mercedes-Benz AMG C 63.
Ohjausvaste on Sport-toiminnolla nopeantarkka, joten sillä kelpaa vetää tiukkoihin mutkiin. Elektroninen iskunvaimennus toimii myös mukavuuspainotteisella Tour-toiminnolla hienosti, kuten urheilusedanissa kuuluukin.

Jos joku on alustan ominaisuuksista eri mieltä, hän ei ole asioista perillä eikä myöskään tunne kunnolla kilpailijoita. Ainoastaan keskikulutuksesta annamme miinusta, sillä vähintään 1700-kiloinen jenkki kuluttaa Cadillacin mukaan keskimäärin 11,6 l/100 km, mutta tuplaturbo vie kovassa ajossa luonnollisesti enemmänkin. Tulee kuitenkin muistaa, ettei ATS-V:n ensisijaisena tehtävänä todellakaan ole olla supertaloudellinen, vaan nopea sedan.

Robin Hornig

 

Tekniset tiedot

Cadillac ATS-V Limousine Premium

V6, kaksi turboahdinta, edessä pitkittäin ● 8-nop. automaattivaihteisto ● Iskutilavuus: 3564 cm3 ● Suurin teho: 346 kW (470 hv)/5850 r/min ● Suurin vääntömomentti: 603 Nm/3500 r/min ● Vetotapa: takaveto ● Huippunopeus: 304 km/h ● 0-100 km/h: 3,9 s ● Keskikulutus: 11,6 l/100 km ● P/L/K: 4689/1856/1399 mm ● Omamassa: 1678 kg ● Tavaratila: 295 l ● Hinta Saksassa alk. 77 500 euroa ● Myyntiin Saksassa: helmikuussa 2016.