Mikä tärkeä hybridimalli on pian edeltäjäänsä suurempi?

Uusi Toyota Prius esitellään jo ensi vuonna. Uuden pohjalevyn ansiosta malli on entistä taloudellisempi ja tarjoaa enemmän ajamisen iloa.

Kolmanteen sukupolveen verrattuna uusi Prius on 15 mm matalampi (1475 mm), 60 mm pitempi (4540 mm) sekä 15 mm leveämpi (1760 mm).

Taloudellinen ja käytännöllinen Toyota Prius käynnisti aikoinaan hybridihuuman. Nyt Prius täyttää jo 18 vuotta ja villi nuoruus on takanapäin. Uusi malli kasvaa merkittävästi. Mitä ulkonäköön tulee, linjoissa voi havaita Toyota Mirai -polttokennoauton vaikutteita. Myös tekniset muutokset ovat huomattavia.

Prius on ensimmäinen uutta pohjalevyä käyttävä Toyota, ja jatkossa sitä sovelletaan kaikkiin kompaktiluokan Toyota-malleihin. Pohjalevyä kutsutaan nimellä Toyota New Global Architecture (TNGA).

Uuden Priusin hybridijärjestelmä on aiempaa kompaktimpi ja kevyempi ja bensiinimoottorin käyttöosuus kohoaa yli 40 prosenttiin. Akuista saadaan entistä enemmän tehoa. Näin Prius etenee kerkeämmin moottoritiellä, mutta tärkeämpää on moottorin ”ulvonnan” katoaminen kiihdytyksissä.

Uudelle Priusille luvataan entistä suurempaa ajotaloutta, keskikulutuksen ollessa tehtaan mukaan 3,1 l/100 km. Auton painopiste on vastedes 2,5 cm entistä alempana ja uusi kaksoistukivarsin toteutettu taka-akselisto tekee Priusista entistä ajettavamman.

Matkustamossa on entistä vähemmän muovia ja enemmän tunnetta. Kolmanteen sukupolveen verrattuna uusi Prius on 15 mm matalampi (1475 mm), 60 mm pitempi (4540 mm) sekä 15 mm leveämpi (1760 mm).

Myöhemmässä vaiheessa tulee pistokeladattava hybridi.