Mikko ja Jarmo Jordanian rallin maalissa: Olemme kärjen vauhdissa

Tulos ei ollut mitä haimme ja tätä vähän pelkäsimme. Ensimmäisen päivän ajoimme ensimmäisenä autona (kuten MM-pisteissä johtavan kuljettajan sääntöjen mukaan kuuluu, toim. huom.) ja kisa typistyi kahteen päivään. Tiesimme, että tulee olemaan tosi vaikeata ajaa ensimmäisenä autona auraamassa irtosoraa pätkiltä koko ensimmäinen kisapäivä. Niillä pätkillä, jotka jäivät ajettavaksi ensimmäiselle päivälle, oli puolet enemmän kilometrejä kuin olisi pitänyt olla alkuperäisen ohjelman mukaan, ellei ralli olisi myöhästynyt kilpailukaluston kuljetusvaikeuksien takia. Tiesimme että tulemme olemaan pulassa. Ja kun tiesimme olevamme pulassa, emme olleet ihan terävimmillämme perjantaiaamuna. Varsinkin kakkospätkällä ajoimme huonosti. Hävisimme seuraaville puolet enemmän kuin olisi pitänyt hävitä.

Iltapäivää kohti paransimme ajoamme. Esimerkiksi pitkällä pätkällä ei jäänyt paljon korjattavaa – oli vaan niin järjettömän liukasta. Se on ollut tämän rallin ominaisuus aina, että ensimmäinen auto tekee tiehen jäljen, jota pitkin seuraavien on hyvä ajaa. Ensimmäisen ja toisen auton ero on tien takia melkoinen, mutta muiden erot eivät olekaan enää niin isoja. Eihän se hauskalta tuntunut.

Päivän viimeisellä pitkällä pätkällä hajosi ohjaustehostin, jota ilman Mikko joutui ohjailemaan 16 kilometriä. Sellaisestahan ei edes Mikolta tule mitään – siinä tuli melkein puolitoista minuuttia lisää turpaan.

Tämä ralli olikin siinä vaiheessa loppuun käsitelty. Sitten vain alettiin odotella toisten vastoinkäymisiä ja säästämään autoa Power Stagelle kisan loppuun. Edellä olevaan oli pari minuuttia rakoa ja takana tulevat tiedettiin takana pidettäviksi.

Päätimme kuitenkin oman mielenrauhamme takia toisen ja viimeisen kisapäivän aamun kaksi pätkää ajaa rallia oikein tosissamme. Samalta lähtöpaikalta kuin Ogier edellisenä päivänä ajoimme molemmilla pätkillä pohjat. Kun vertaa vauhtiamme Ogieriin, voitimme per kilometri täsmälleen saman verran kuin Ogier edellispäivänä meitä. Se oli mielenrauhan kannalta tärkeä juttu meille.

Loppukisa säästeltiinkin autoa ja renkaita Power Stagelle. Se jäi kyllä kismittämään, että hävisimme 0,04 sekuntia Power Stagen voitto, mutta tulihan sieltä sentään kaksi MM-pistettä lisää.