Mikko ja Jarmo Portugalin jälkeen: Paljon tekniikkamurheita

Harmittaa, kun auto tuntui olevan kilpailukykyinen kuten ukotkin, mutta vehkeet eivät pysyneet nipussa. Kilpailun alussa lähtöjärjestys vaikutti yllättävän vähän: Ensimmäisenä autonakin pystyttiin taistelemaan yllättävän hyvin kärkipaikasta.

Lauantaina oli tarkoitus olla pelissä mukana, mutta toisin kävi: Ensin meni rengas, ja siinäkin sillä tavalla huonoa tuuria, että voi sanoa legendaariset sanat: ”Ei osuttu mihinkään!” Jossain tiellä vaan oli pieni terävä kivi, ja se riitti viiltämään pyörän sivun auki. Vaihdoimme pätkällä renkaan. Jos siitä pitää jotain positiivista kaivaa, niin homma meni juuri kuin oli harjoiteltu: Jos pyörän vaihtaa kenttäolosuhteissa minuuttiin ja 40 sekuntiin, voi kokea onnistuneensa siinä.

Sen jälkeen pölyssä perässämme ajanut Loeb poltti päreensä mutta tuli vartin päästä pyytämään anteeksi ja pahoittelemaan ranskalaista lyhyttä pinnaansa. Hän olisi sanojensa mukaan toiminut aivan samoin siinä tilanteessa: Jos pyörä vaihdetaan alle kahdessa minuutissa, silloin jatketaan matkaa eikä jäädä odottelemaan perässä tulevia. Asia oli sillä loppuun käsitelty.

Mutta voittotaistelu oli meidän osaltamme selvä. Sitten lauantaina iltapäivällä katkesi takatukivarsi, jolla säädetään aurauskulmaa. Pyörä heilui holtittomasti vasemmalta oikealle eikä silloin pysty hirveän kovaa ajamaan. Siinä tärvääntyi kaksi ja puoli minuuttia, kun nilkutettiin pois pätkältä.

Tänään sunnuntaiaamuna ajettiin pohjat ensimmäiselle pätkälle, joten vauhti oli kohdallaan. Toisella pätkällä hajosikin sitten vetoakseli. Siinä meni vähän reilu minuutti, se kun sattui olemaan rallin mutkaisin pätkä, jota nilkutettiin kolmivetoisella autolla. Hyvä kun päästiin kaikki ylämäet ylös.

Sitten ei muuta kuin keskittymään iltapäivän Powerstageen. Noin 30 km:n pätkästä ensimmäinen 14 km meni hienosti: Olimme Jari-Matti Latvalan kanssa tasoissa kärkiajoissa. Sitten yllättäen hajosi omia aikojaan vasen takaiskunvaimennin. Sitten ajettiin kolmella iskunvaimentimella se pätkä maaliin, joten ei siitäkään tulosta syntynyt, puoli minuuttia eroa pohjiin.

Toisaalta tuollaisen murhemäärän jälkeen pitää olla tyytyväinen, että olimme kuitenkin kokonaistuloksissa neljäntenä ja saatiin edes ne kaksitoista MM-pistettä. Edelleen huonolla tuurilla lähdemme seuraavaan kisaan ensimmäisenä autona, koska olemme tasapisteissä Loebin kanssa, mutta muut paremmat sijoitukset nostavat meidät kärkiautoksi.