Mikseivät kiinalaiset tee omintakeisempia autoja?

Tämä on erittäin polttava kysymys, sillä onhan Kiinasta kaikkina viime vuosina virrannut mitä sekalaisinta kalustoa. Asiaa on pohdiskellut myös Automotive News Chinan Roberto Piatti, jonka joitakin mietelmiä tuomme tässä esiin.

Tämä on erittäin polttava kysymys, sillä onhan Kiinasta kaikkina viime vuosina virrannut mitä sekalaisinta kalustoa. Asiaa on pohdiskellut myös Automotive News Chinan Roberto Piatti, jonka joitakin mietelmiä tuomme tässä esiin.

Kuten jokainen vuorikiipeilijä tai merimies tietää, ainoa asia, jota tulee pelätä, on  pelko itse. Tästä saattaisi olla ajatuksellista hyötyä kiinalaisille autonvalmistajille, jotka pelkäävät suunnitella kekseliäästi. Kiinalaismerkkien huomattavista saavutuksista huolimatta ne eivät kykene ravistamaan yltään epävarmuutta, joka johtaa kilpailijoiden kopiointiin, oman kekseliäisyyden asemesta.

Vaikka kiinalaisyhtiöillä onkin kaikki avaimet käsissään uusien väylien luomiseen, ne siis pelkäävät toimia. Mitä esimerkiksi tämänvuotiseen Shanghain autonäyttelyyn tulee, kävijämäärä ylitti kaikki odotukset, eikä Kiinan autoinnostus näytä olevan laantumassa; päin vastoin, se näyttää kasvavan eksponentiaalisesti.

Näyttelyssä kävijät jonottivat pari tuntia jokaiseen halleista ja ulkomaiset autonvalmistajat ottivat mittaa kiinalaisista rinta rinnan, maailman nykyään suurimmilla automarkkinoilla.

"Kultakuumeilmapiirissä" kiinalaismerkit ovat tehneet kuumeisesti töitä tuodakseen omille näyttelyosastoilleen kattavat mallistot. Ne ovat kehittäneet samanaikaisesti lukemattomia malleja tavalla, jolla yksikään eurooppalainen autonvalmistaja ei uskaltaisi edetä (eikä olisi kyllä varaakaan).

Jos kiinalaislukuja tarkastellaan lähemmin, huomataan kuitenkin, että todelliset voitot saadaan ainoastaan yhdestä tai kahdesta mallista, ja että jonkin tietyn malliston muita malleja valmistetaan usein naurettavan pieniä määriä, jotka eivät ole missään sopusoinnussa sijoituspanosten kanssa.

Tyylitajua ei ole riittävästi painotettu uusien automerkkien tapauksissa, joissa oikeanlaisesta tyylistä olisi nimenomaan apua. Tietyn brändin perusarvoihin kuuluvat merkin historia, historian piirtämä kuva kyseisestä automerkistä sekä esimerkiksi brändiin jatkuvasti liittyvä laatuvaikutelma.

Nämä seikat pätevät paikkansa jo kunnialla lunastaneisiin automerkkeihin, mutta vasta perustetun kiinalaisen automerkin tapauksessa historia, mielikuva ja psykologisesti tärkeät  laatutekijät eivät vielä voi lukeutua merkin houkuttelevuutta tai merkkiuskollisuutta luoviin elementteihin.

Juuri sen takia oman, itsenäisen muotokielen tulisi olla avain kiinalaisbrändien rakentamiseen ja vahvistamiseen. Muilta kopioimisen sijaan kiinalaismerkkien tulisi keskittyä yhteen muotokieleen ja esimerkiksi luoda sukunäköä sekä hioa korin ja sisätilojen yksityiskohtia.

Joskus on kuitenkin turhauttavaa nähdä kiinalaisen autonostajan kysyvän piirimyyjältä, olisiko tällä esitellä jotain uutta. Sitten samassa ostajan sisu meneekin kaulaan ja hän tiedustelee vanhakantaisempaa ratkaisua, jossa on imitoitu ulkomaisia kilpailijoiat.

Koska kiinalaisilla automerkeillä ei ole "perinnettä rasitteena" ja koska taloudellista valtaa on vaikka muille jakaa, heillä olisi tilaisuus kirjoittaa uusi luku autohistoriaan.

 

Teksti ja kuva: J. Peltonen