Mitä autoteollisuus saattaisi oppia Steve Jobsilta?

Saksalaisen Automobilwochen toimittaja Guido Reinking pohtii, mitä autoteollisuus voisi oppia äskettäin menehtyneeltä nerolta, Steve Jobsilta.

Saksalaisen Automobilwochen toimittaja Guido Reinking pohtii, mitä autoteollisuus voisi oppia äskettäin menehtyneeltä nerolta, Steve Jobsilta.

Toimivuutta ja intuitiivisuutta: Kun katsoo monien nykyautojen lukemattomin painikkein kuormitettuja kojelautoja, voi vain pudistella päätään. Myös kompaktiluokan autojen kojelaudoissa on usein yli 50 katkaisinta. iPhonea tarvitsee käyttää yhdellä painikkeella!

Suunnittelua: Hyvä muotoilu on selkeää ja yksinkertaista, eikä sen tarvitse sisältää ihmeellisyyksiä. Applella mainitaan suunnitteluesikuvana toisinaan Braunin kodinkoneiden design 1950- ja 60-luvulla. Päiväajovalot ja kimalteleva kromi voivat joskus näyttää yksinkertaisesti mauttomilta.

Tuotemerkki: Applea ympäröi edelleen vertaansa vailla oleva sädekehä. Kyseisten tuotteiden käyttäjä tuntuu kuuluvan jonkinlaiseen eliittiin.Vaikka iPhone ja iPod ovat nyt massatuotteista, on sädekehä onnistuttu säilyttämään. Asialla saattaa olla jotain tekemistä sen kanssa, että näiden tuotteiden mainonta on melko pidättyväistä. Tällainen "vähättely" saattaisi olla automerkeillekin hyväksi.

Karisma: Mies farkuissa ja villapaidassa. Steve Jobs -shown ei tarvinnut näyttää täydellisemmältä. Ei mahtavia rytmejä, ei valoshowta, ei ukkosen jylinää eikä valekuuluisuuksia.

 

Kuva: Apple