Mitä ihmeen uusia kiinalaisia automerkkejä ovat Tantus ja Venucia?

Automotive News Chinan päätoimittaja Yang Jian puntaroi syitä siihen, miksi useat ulkomaiset autonvalmistajat ovat viime kuukausina julkistaneet omat suunnitelmansa valmistaa kiinalaisten kanssa yhteistyössä sähköautoja. GM, Daimler, Suzuki, Volkwagen ja Nissan ovat kaikki ilmoittaneet aikomuksistaan valmistaa sähköautoja manner-Kiinassa.

Automotive News Chinan päätoimittaja Yang Jian puntaroi syitä siihen, miksi useat ulkomaiset autonvalmistajat ovat viime kuukausina julkistaneet omat suunnitelmansa valmistaa kiinalaisten kanssa yhteistyössä sähköautoja. GM, Daimler, Suzuki, Volkwagen ja Nissan ovat kaikki ilmoittaneet aikomuksistaan valmistaa sähköautoja manner-Kiinassa.

Miksi kyseiset merkit ovat niin innokkaasti yhtäkkiä mukana? Ei ainakaan siksi, että voitaisiin tyydyttää paikallisten kuluttajien sähköautotarpeet, koska sähköautojen myynti manner-Kiinassa on ainakin toistaiseksi lähes olematonta.

Jianin mukaan ulkomaiset autonvalmistajat toimivat siten, koska Pekingin hallituspiirit haluavat niin. Mikäli ulkomaiset merkit haluavat laajentaa toimintaansa Kiinassa, ne joutuvat tekemään kaksi asiaa. Ensinnäkin ne joutuvat jakamaan oman sähköautoteknologiansa kiinalaisten yhteistyökumppanien kanssa – jotka taas sattuvat olemaan valtion omistamia – ja ulkomaiset yritykset joutuvat auttamaan kiinalaisia yhteistyökumppaneitaan uusien paikallisten merkkien luomisessa.

Kun edellä mainitut vaatimukset viime vuonna julkistettiin, ulkomaiset auonvalmistajat olivat alkuun niitä vastaan. Siksi esimerkiksi Volkswagenilta kesti aiempaa pitempään saada Pekingin hallituksen hyväksyntä uusille kokoonpanotehtaille Kiinassa...

Kuluvana vuonna ulkomaiset autonvalmistajat saivat ajatuksen valmistaa sähköautoja Kiinassa. Ne voisi julkistaa uusina merkkeinä, jotka luotaisiin kunkin merkin kiinalaista yhteisyritystä varten.

Näin merkit saavat kaksi kärpästä yhdellä iskulla: ne voisivat valmistaa sähköautoja Kiinassa ja samalla luoda uusia kiinalaisia brändejä. Miten se tapahtuu käytännössä? Tietoa ei ole paljon saatavilla, mutta joitakin vihjeitä. Esimerkiksi VW julkisti viime vuoden Pekingin autonäyttelyssä E-Lavida -sähköauton, joka perustuu Kiinassa myytävään ja valmistettavaan Golf-pohjaiseen sedaniin.

Syyskuussa VW kertoi uudesta Tantus-brändistään, jonka kiinalaisena osapuolena on SAIC. Se tulee myymään sähköautoa. Myös GM mainitsi hiljattain, että se ryhtyy tuottamaan sähköautoa yhdessä SAIC:n kanssa. Se tiedetään, ettei kyseessä ole Chevrolet Volt. Sen sijaan kyseessä voisi olla sähköversio Chevrolet New Sail -sedanista, jonka prototyypin GM esitteli viime vuonna.

Nissanin pääjohtaja Carlos Ghosn julkisti elokuussa suunnitelmat sähköautoyhteistyöstä Dongfengin kanssa. Tällöin uutena brändinä olisi Venucia. Ghosnin mukaan uusi auto ei ole Nissan Leaf -pohjainen.

Muidenkin isojen valmistajien odotetaan tekevän vastaavia liikkeitä. Ensimmäiset Kinassa valmistetut sähköautot tullevat pohjautumaan olemassa oleviin bensiinimalleihin, jotka ovat jo yhteisyritysten tuotanto-ohjelmissa. Niille annetaan sitten uusia, makeita brändinimiä, kuten Venucia.

Pian myös Hyundai aikoo ryhtyä valmistamaan sähköautoja Kiinassa. Merkillä on jo vahva ote alueeseen.

Kiinan omat markkinat eivät Jianin mukaan vielä ole kypsät sähköautoille, sillä ne ovat erittäin kalliita, eikä latausasemaverkostoa ole. Ulkomaiset valmistajat aikovat joka tapauksessa esitellä omia uusia sähköautobrändejä, koska ne haluavat Kiinan valtion hyväksynnän tuotantonsa laajentamiselle maassa.

Työ alkaa kantaa hedelmää. VW sai vuoden odottelun jälkeen luvan Kiinan talouden keskussuunitteluvirastolta rakentaa uuden autotehtaan Etelä-Kiinan Guangdongin provinssiin, ja GM ilmoitti vain muutama päivä SAIC-sähköautokehityssopimuksen allekirjoituksen jälkeen, että se rakentaa uuden kokoonpanotehtaan Koillis-Kiinan Shenyangiin. GM:n pääjohtaja Dan Akerson vaati, ettei Kiinan hallitus saa painostaa GM:ää jakamaan Voltin teknologiaa, mutta jakamisen laajuus ilmenee vasta, kun näemme GM:n uuden kiinalaisen sähköauton konetilaan.

Eräiden analyytikkojen mukaan ulkomaiset yhtiöt välttävät saattamasta parasta sähköautoteknologiaansa Kiinaan ja täyttävät vain Pekingin asettamat vähimmäisvaatimukset. Eivätkö Kiinan valtio-omisteiset yhtiöt muka painostaisi ulkomaisia yhteistyötahoja jakamaan uusinta sähköautotekniikkaa?

Kansainväliset yhteistyöyritykset ovat olleet Kiinan valtionyhtiöille houkuttelevia, toteaa muuan pitkän linjan autoalan analyytikko, joka ei halua nimeään julkisuuteen. Niin pitkään kuin nuo yritykset jatkavat kasvuaan, eivät kiinalaiset yhteistyötahot halua keikuttaa venettä.

Yksityiset mannerkiinalaiset autonvalmistajat, kuten BYD, Geely tai Great Wall, ovat asia erikseen. Ne ovat iskussa ja haluavat kasvua. Ne myös haluavat viimeisintä teknologiaa mahdollisimman heti. BYD on onnistunut solmimaan sopimuksen Daimlerin kanssa yhteisen sähköauton kehittämisestä, muut eivät.

 

Teksti: Automotive News China