Mitä ihmettä – tämä superauto kävi sekä radalle että maastoon

Oletko kuullut ranskalaisesta urheiluautomerkistä Venturi? Jos olet, oletko tietoinen, että merkillä oli vuosina 1992–2000 ohjelmistossa harvinainen Mega Track, joka kelpasi radalle ja maastoon?

Erittäin harvinaista Venturi Mega Trackia myytiin eri arvioiden mukaan ainoastaan viisi tai kuusi kappaletta ja yksi auto jäi tehtaan omistukseen.

Venturi Mega Trackin ulkoisia mittasuhteita voi olla melko mahdotonta hahmottaa pelkkien valokuvien perusteella. Auto on nimittäin 5,07 metrin pituinen – ja 2,20 metrin levyinen. '

Vertailun vuoksi: isokorinen Hummer H1 on 2,19 metrin levyinen! Auton omamassa oli 2 280 kiloa, joten se ei ollut mikään höyhenenkevyt.

Venturi Mega Trackin moottorina on Mercedes-Benzin 6,0 litran vapaasti hengittävä 395 hv (290 kW)/5200 r/min V12-keskimoottori, josta saadaan suurinta vääntömomenttia 570 Nm/3800 r/min.

Moottorissa on Bosch LH-Jetronic -polttoaineen suihkutus ja kaksi yläpuolista nokka-akselia per kansi. Pakoputkistossa on kolmitoimikatalysaattorit.

Vaihteistona on 5-portainen manuaali, mutta mukana on myös alennusvaihde. Se onkin yksi Mega Trackin erikoisominaisuuksista, ja sitä paitsi maavaraa pystyy säätämään maastoa varten.

Suoritusarvoja 0–100 km/h tai 0–400 m ei ole saatavilla, mutta osviittaa ripeästä luonteesta huomattava omamassa muistaen antaa seisovan kilometrin lukema 28,0 s.

Huippunopeudeksi ilmoitettiin 250 km/h.

Rengaskokona on edessä 285/55 ZR 20 ja takana 325/50 ZR 20.

Mega Track on ainutlaatuisesti suunnattu sekä radalle että maastoon. Sen kulutukseksi maastossa ilmoitettiin 50 l/100 km. mutta 110 litran polttoainesäiliö on varmasti paikallaan myös radalla.