Mitä ihmettä – tässä oikeassa Porschessa on vain kolme hevosvoimaa!

Kyseessä ei ole mikään leikkiauto, vaan Ferdinand Porsche -yhtiö valmisti vuonna 1898 mielenkiintoisen sähköauton.

Tuohon aikaan Ferdinand Porsche -niminen yritys oli vielä itävaltalainen. Kyseinen, kuvissa esiintyvä sähköautomalli Egger-Lohner-Elektromobil Modell C.2 Phaeton oli vuosikymmenet suuressa tuntemattomuudessa, mutta nyt sen arvostus on kovassa nousussa.

Tämän maailman vanhimman Porschen mallinimi on ytimekkäämmin P1. Se tarkoittaa yhtä kuin "Porsche Nummer eins" – ensimmäistä koskaan valmistettua Porschea.

Näin ollen Porsche 918 Spyder ei suinkaan ole ensimmäinen sähkömoottorilla varustettu merkin edustaja.

Ferdinand Porsche kirjoitti ensimmäisen Porschen jokaiseen komponenttiin lyhenteen  "P1".

P1 näyttää ensi katsomalta hevoskärryltä. Kolmen hevosvoiman taka-akselin päälle sijoitettu sähkömoottori ja 44 kennon akku (120 Ah) antaa maailman ensimmäiselle Porschelle uskomattoman 80 kilometrin toimintamatkan.

Se ei siten juuri häpeä nykypäivän keskiverto-sähköautoja, eivätkä nykypäivän hybridit yllä vastaavaan pelkällä sähköllä ajettaessa.

Absoluuttinen huippunopeus 35 km/h saavutettiin moottorin ylilatauksen avulla. Silloin 130-kiloinen sähkömoottori kehitti hetkellisesti peräti viisi hevosvoimaa.

Porschen hallintoneuvoston puheenjohtaja Wolfgang Porsche sekä toimitusjohtaja Matthias Müller paljastavat 31. tammikuuta Porsche P1:n kutsuvieraille.

Viikonloppuna (1. ja 2. helmikuuta) P1-mallia pääsee ihailemaan ilmaiseksi Porschen Zuffenhausenin museossa, osana museon viisivuotisjuhlallisuuksia.