Mitä ihmettä: Unohdettu automalli löytyi Suomesta

Tällaista automallia ei tule ihan joka päivä vastaan Suomen teillä, mutta ainakin yksi kappale löytyy Suomesta.

Kuvassa näkyvän Isuzu Piazzan tai toisilla markkina-alueilla Impulsen uuteen sukupolveen sai 1990-luvulla etu- tai nelivedon.

Aivan oikein. Isuzu tunnettiin 1960-luvulla ennen muuta Bellett-sedanista, jolla menestyttiin hyvin myös rallipoluilla. Hämärämmäksi monelle jäi hienon näköinen uudempi sedan nimeltä  Florian.

1980-luvun alussa Suomeen tuli Isuzulta nelivetoisia pick-upeja. Harvempi ehkä muistaa, että Suomeen tuli myös takavetoisia Isuzu-pakettiautoja.

Nykyisin Isuzu tunnetaan Suomessa nimen omaan jämeristä nelivetoisista pick-upeistaan.

Kuvassa näkyvän Isuzu Piazzan tai toisilla markkina-alueilla Impulsen uuteen sukupolveen sai 1990-luvulla etu- tai nelivedon.

Alkuperäisen sukupolven muotoilu italialainen koriräätäli Giugiaro, eikä uudempi kori kaikkien mielestä näyttänyt yhtä omaleimaiselta.

Uuden korimallin myynti ei sujunut Yhdysvalloissa odotetusti, joten kolmen vuoden valmistusajan jälkeen Isuzu lopetti henkilömallien valmistuksen ja keskittyi avolavoihin.

Piazza/Impulse on melko tuntematon malli ja siksi monella tavoin kiinnostava tapaus. Sen moottoriksi sai kaksi 2.0-litraista nelikkoa, joista yhdessä oli yksi yläpuolinen nokka-akseli (SOHC) ja toisessa niitä oli kaksi (DOHC).

Teholukemat olivat vastaavasti 120 hevosvoimaa tai 135 hv.

Vuonna 1985 mallistoa täydennettiin vielä kaksilitraisella turbonelikolla, josta saatiin tehoa 140 hevosvoimaa.