Mitä – maailman ensimmäinen Porsche ei olekaan aito!

Porschella on ilmennyt yllättävä ongelma vastikään hankitun museoauton, P1-sähköautomallin kanssa.

P1 -sähköauto on malli, jota pidetään kaikkien aikojen ensimmäisenä Porschena.

Kuitenkin vain kaksi viikkoa sen jälkeen, kun johtajat Wolfgang Porsche ja Michael Müller esittelivät yksilön museon kokoelmiin, on osoittautunut, ettei auto olekaan monin kohdin aito.

Kaikki Porsche-tunnukset ja auton koko historia ovat nimittäin väärennetyt.
Porschen kannalta tilanne on erittäin kiusallinen, sillä autohistorioitsijat ovat nyt sitä mieltä, ettei P1-yksilöä voi sijoittaa Porschen tehdasmuseoon.

Porsche on varannut autolle keskeisen paikan "maailman ensimmäisenä Porschena".

Vaikka kaikissa tärkeimmissä rakenneosissa kuuluisi olla P1-tunnus (joka tarkoittaa Porschea numero 1), ei auton akselinnavoissa ole ollut P1-tunnuksia, vaan ne on lisätty jälkikäteen.

Autossa ei myöskään aikoinaan ole ollut Lohner-Porsche System -kylttiä eikä ilmeisesti  kaikkia kojelaudan näyttöjä. Asia voitiin osoittaa vuonna 2009 otetuista valokuvista.

Wienin tekninen museo vahvistaa auton olleen vuonna 1918 wieniläisellä autovarikolla ja joutuneen sittemmin keräilijälle.

Autohistorioitsija Karl Ederin mukaan auto on sinänsä periaatteessa aito, mutta se ei ole Porschen valmistama – kyltin tekstistä riippumatta.

Autohistorioitsija Wolfgang Blauben mukaan hokema "ensimmäisestä Porschesta" on yliammuttu, koska Ferdinand Porsche yksinkertaisesti asensi sähkömoottorin erääseen ajoneuvoon.

Tällöinkään autosta ei tullut Porsche, vaan oikeasti se on merkkiä Egger-Lohner.