Miten käy, kun pippurimylly haastaa haarniskan?

Mitä yhteistä on vihaisella Porsche Cayennella ja saksalaisella AMPV-panssarimaasturilla? Molemmissa on huipputason nousukyky, mutta vain toinen pääsee ääritilanteissa maastossa sinne jonnekin. Yhteistä näille autoille on ennen muuta se, että molempien perussuunnittelu annettiin Porschen vastuulle.

Erilaisesta ulkoasustaan huolimatta näillä autoilla on yhteinen tausta. Molemmat ovat Porschen suunnittelemia. Cayennen voi ostaa kuka tahansa, mutta panssaroitu AMPV on tarkoitettu vain armeijan käyttöön.

Albert Einstein oli oikeassa: kaikki on suhteellista. Ajoin juuri Porsche Cayennella aamuruuhkassa, ja isotkin henkilöautot kutistuivat pikkuautoiksi. 4,85 metrin pituinen maasturi vaikutti olevan väärässä paikassa suurkaupungin vilinässä. Se on liian suuri ja massiivinen. Edeltäjäänsä nähden Cayenne on kyllä keventynyt, mutta siitä huolimatta tuntuu siltä kuin ajaisi dinosauruksella.

Tilanne muuttuu, kun tapaamme suljetulla alueella Cayennen velipuolen AMPV:n. Kirjaimet tulevat sanoista Armoured Multi-Purpose Vehicle – panssaroitu monikäyttöajoneuvo. Sitä valmistavat saksalaiset Krauss-Maffei Wegmann ja Rheinmetall, mutta suunnittelutyö on tehty Porschella. Kookas Cayenne ulottuu vain AMPV:n ikkunalinjaan asti. Kun siitä katsoo vierellä seisovaa AMPV:tä, näkee pelkkää oliivinväristä, karkeatekoista peltiä. Ja vielä äsken Cayennen keula vaikutti niin hyökkäävältä, mutta nyt armeijamaasturin bulldoggi-ilmeen vieressä se näyttääkin aivan harmittomalta. Onko Saksan tehokkain maasturi vain heppoinen lelu? Niinpä, Einstein tiesi sen.

Lähdemme nyt huviretkelle maastoon. AMPV on täyspanssaroinnistaan ja käyttötarkoituksestaan huolimatta yhtä helppo ajaa kuin henkilöauto. Sillä voi ylittää kummut, joihin Unimog jäisi kiinni, ja kuopat, joihin Cayenne uppoaisi. Ajo alkaa ilman suuria ihmeellisyyksiä. Noustaan Recaro-istuimelle, vedetään panssaroitu ovi (noin 150 kg) äänettömästi kiinni ja lukitaan salpa. Kiinnitetään nelipistevyö (kuin kilpa-autossa), käännetään avainta virtalukossa ja Steyrin valmistama 272-hevosvoimainen turbodiesel herää henkiin. Vielä vaihteiston valintavipu asentoon D, ja ajokki lähtee liikkeelle villisti muristen.

Yhtäkkiä nekään osuudet, jotka olisivat jalkaisin ylittämättömiä, eivät tuota mitään ongelmia. Kuoppia täynnä oleva maasto tuntuu tasaiselta. On tietysti selvää, että kummut ovat edelleen olemassa, ja ne synnyttävät vuoristoradan kaltaisia tuntemuksia vatsassa. Maa katoaa ajoittain näkyvistä, vain sininen taivas pilkottaa ampuma-aukkoa muistuttavasta tuulilasista. Järkälemäinen ajoneuvo tekee hypyn ja laskeutuu yli seitsemän tonnin massallaan etuakselinsa varaan. Uskomatonta! AMPV tärähtelee hetken ja jatkaa kulkuaan moottorin jyristessä. Leopard II -panssarivaunun alustatekniikka tekee sen mahdolliseksi.

Cayenne on aivan erilainen kulkuneuvo. Pehmeissä nahkaistuimissa on rahan ja suuren maailman tuoksu. Sisätiloissa silmiin osuvat hienopiirteiset ja laadukkaasti viimeistellyt mittarit. Niissä on sitä jotain, jota rikkaat arvostavat niin paljon, että ovat valmiita maksamaan autosta lähes 200 000 euroa.

Cayennessa on toki myös neliveto. Lisäksi siinä on korkeudeltaan säädettävä alusta, joskin se on suunniteltu pikemminkin kompromissiksi dynamiikan ja mukavuuden välillä kuin äärimmäisten maasto-ominaisuuksien saamiseksi. Halu seikkailuretkeen katoaa viimeistään katsottaessa tyylikkäisiin 21 tuuman lisävarustevanteisiin. Kun renkaat on tarkoitettu jopa yli 280 kilometrin tuntinopeuksiin, niiden pito ei ymmärrettävästi ole parhaimmillaan maastossa.

Ajaminen tällaisilla renkailla liejussa olisi sama kuin pukeutuisi smokkiin ja kiiltonahkakenkiin lähtiessään patikoimaan louhikossa. Hauska vitsi, mutta samalla täysin järjetöntä. Syvä naarmu pukisi AMPV:tä kuin urhoollisuusmitali, mutta Cayennen tyypillisen omistajan se saisi pikemminkin haukkomaan henkeään.

Ei ole tietenkään yllätys, että sotilaallinen velipuoli on maastossa ylivoimainen. Sen luojat halusivat antaa sille kaikki ne ominaisuudet, joiden avulla se pystyy kuljettamaan sotilaat maailman kriisialueilla turvallisesti pisteestä A pisteeseen B. Sitä varten he suunnittelivat tukevan alustan lisäksi panssaroidun korin täysin uudelleen. Kaikissa suhteissa pyrittiin löytämään paras ratkaisu. Tai ainakin lähes paras, sillä myös kenraalit ja armeijan hankinnoista päättävät ovat vain ihmisiä.

Auton suunnittelu annettiin Porschen tehtäväksi ohjeistaen, ettei se saisi näyttää linnoitukselta. Älykkään teknisen ratkaisun avulla he pystyivät lisäksi yhdistämään hyvän suojaustehon ja auton suhteellisen pienen massan. Turvakenno on itsekantava, jotta miinojen räjähdysvoimat saataisiin vaimennetuksi. AMPV:n panssarointitaso vastaa Saksan armeijan yli 12 tonnia painavaa Dingo-mallia, joka on tosin enemmän tavaran kuin henkilöiden kuljetukseen tarkoitettu.

Maastossa tappion kärsineenä Cayenne lähtee kotimatkalle. Kun kaupunki on kaukana, myös kookas katumaasturi löytää oikean paikkansa: se on pätevä GT-auto. Sen kahdeksansylinterinen tuplaturbomoottori laulaa hyvänolon soinnukasta laulua, ja korkea istuma-asento antaa erinomaisen näkyvyyden moottoritielle. Tehoa on riittävästi jokaiseen tilanteeseen. Alusta sopii täydellisesti pitkille matkoille – jäykästä virityksestä huolimatta se suo käyttökelpoisen matkustusmukavuuden. Nopeassa ajossa Porsche kuluttaa tosin 25 litraa sadalla. Onko se liian paljon?

Katse AMPV:n suuntaan riittää. Se juo vaikeassa maastossa litran – kilometriä kohden. Kuten sanottu, kaikki on suhteellista tämän parin kyseen ollen.

Auto Bild

TEKNISET TIEDOT

PORSCHE CAYENNE TURBO

V8-kaksoisturbomoottori edessä pitkittäin • neljä venttiiliä/sylinteri • iskutilavuus 4806 cm³ • teho 368 kW (500 hv)/6000 r/min • suurin vääntömomentti 700 Nm/2250 r/min • neliveto • kahdeksanportainen automaattivaihteisto • huippunopeus 278 km/h • omamassa 2260 kg • kantavuus 620 kg • nousukyky yli 90 %

Hinta: 193 098 e

KMW/RHEINMETALL AMPV

V6-turbodiesel edessä pitkittäin • kaksi venttiiliä/sylinteri • iskutilavuus 3200 cm³ • teho 200 kW (272 hv)/4000 r/min • suurin vääntömomentti 610 Nm/2000 r/min • neliveto • kuusiportainen automaattivaihteisto • huippunopeus 110 km/h • omamassa 7300 kg • kantavuus 2000 kg • nousukyky yli 70 prosenttia

Hinta: noin 500 000 e