Miten Saabin oikeasti käy?

Pitkään talousvaikeuksissa kamppailleen ruotsalaisen Saabin tilanne on kääntynyt taas huolestuttavampaan suuntaan. Saabin piti saada taloudellista apua Kiinasta, mutta Saabin hollantilaisomistaja Spyker tiedotti torstaina, että neuvottelut sopimuksesta kiinalaisen Hawtain kanssa ovat yllättäen kaatuneet. Hawtain piti ottaa haltuun noin 30 prosenttia vaikeuksiin ajautuneen Saabin osakkeista. Yhtiön oli tarkoitus tuoda Saabiin 150 miljoonaa euroa sijoituksina ja lainana.

Pitkään talousvaikeuksissa kamppailleen ruotsalaisen Saabin tilanne on kääntynyt taas huolestuttavampaan suuntaan. Saabin piti saada taloudellista apua Kiinasta, mutta Saabin hollantilaisomistaja Spyker tiedotti torstaina, että neuvottelut sopimuksesta kiinalaisen Hawtain kanssa ovat yllättäen kaatuneet.

Hawtain piti ottaa haltuun noin 30 prosenttia vaikeuksiin ajautuneen Saabin osakkeista. Yhtiön oli tarkoitus tuoda Saabiin 150 miljoonaa euroa sijoituksina ja lainana.

Saabin tehtaan tuotanto Trollhättänissa on ollut rahoitusvaikeuksien vuoksi seisahduksissa jo yli kuukauden, sillä sen alihankkijat ovat keskeyttäneet tavarantoimitukset maksamattomien laskujen vuoksi. Syynä Saabin vaikeuksiin on nähty lähinnä uuden 95-mallin tahmea myynti, joka ei monilla markkina-alueilla ole lähtenyt toivotusti käyntiin.

Venäläinen, joidenkin lähteiden mukaan kiistanalainen suursijoittaja Vladimir Antonov on myös viime aikoina liitetty Saabiin. Antonov on edelleen kiinnostunut ostamaan osan ruotsalaismerkistä, mutta kauppojen vahvistamisen esteeksi on noussut Euroopan investointipankki EIP. Antonovin on edelleen saatava virallinen hyväksyminen EIP:lta hankkeensa takeeksi. Antonovin tähtäimessä on ollut jopa 29,9 prosentin osuus Saabista.

Saabin pelastamisella – jo toiseen kertaan noin kahden vuoden sisällä – alkaa nyt olla jo kova kiire, sillä jokainen päivä tulee seisovalle tehtaalle hyvin kalliiksi.

Lähde: Yle

Teksti: Harry Kuurio