Miten tällainen varoitusmerkki on voinut päästä käyttöön?

Suomessa oli vuoden 2011 lopussa 3 745 rautateiden tasoristeystä. Tasoristeysten turvallisuuden parantamiseksi tehdään jatkuvasti arvokasta liikenneturvallisuustyötä, mutta aina kaikki ei suju kuten voisi odottaa.

Suomessa oli vuoden 2011 lopussa 3 745 rautateiden tasoristeystä. Tasoristeysten turvallisuuden parantamiseksi tehdään jatkuvasti arvokasta liikenneturvallisuustyötä, mutta aina kaikki ei suju kuten voisi odottaa.

Hämeessä edetään tunnetusti hieman verkkaisesti. Niinpä Riihimäellä tiellä numero 2850 varoitetaan autoilijoita edelleen tietyn tasoristeyksen varoituslaitteen toimimattomuudesta, vaikka kyseinen rataosuuden pätkä ei ole ollut käytössä enää vuosiin. Umpeen asvaltoitu ratapätkä kasvaa jo voikukkaa ja miehenmittaista risukkoa.

Koomiseltakin tuntuvan paikan ohittaessaan ei voi olla hymähtämättä, mutta toisaalta turha varoittelu tuntuu myös omituiselta, kun samaan aikaan samoja varoituslaitteita tarvittaisiin kipeästi ympäri Suomea.

Viimeisten viiden vuoden aikana tasoristeyksiä on poistettu käytöstä erilaisin liikennejärjestelyin 30–149 kappaletta joka vuosi. Huomattavaa kuitenkin on, että suurin osa tasoristeyksistä on yhä ilman varoituslaitosta.

Riihimäen esimerkkimme ei silti ole missään nimessä Suomen ainoa turhalta tai kummalliselta vaikuttava liikennemerkki tai -järjestely.

 

Teksti ja kuva: Harry Kuurio

Lähde: Liikennevirasto