Mitkä merkit ja mallit ovat pärjänneet parhaiten Auto Bildin 100 000 km kestotesteissä? Tässä vuosien 2014–2015 testatut!

Miten kestäviä ovat olleet Auto Bildin 100 000 kilometrin kestotesteissä olleet autot? Nyt voit nähdä kattavan luettelon tähän mennessä Saksassa julkaistuista kestotesteistä. Huomaa, että listaustilanne on heinäkuulta 2015.

Auto Bild on vuodesta 2000 alkaen suorittanut yli sata 100 000 kilometrin kestotestiä. Yhden kestotestin läpiviemiseen kuluu noin 1,5–2 vuotta. Lopputarkastuksen suorittaa puolueeton tutkimuslaitos DEKRA.

Autojen todellinen laatutaso ei ilmene autoliikkeen näyteikkunoissa tai halleissa. Mitä hyötyä on hienosta ulkonäöstä, jos auto seisookin useammin korjaamolla kuin omassa pihassa tai autotallissa?

Monesti vasta auton ostamisen jälkeen selviää, millaiset kaupat tuli tehtyä. Siksi hyvänä apuna ovat Auto Bildin 100 000 kilometrin kestotestit, joissa testiautot läpikäyvät normaalia kulutusajoa, nopeaa moottoritieajoa unohtamatta.

Kuluttava arkikäyttö on kuitenkin vain osa Auto Bildin kestotestiä, sillä vasta testin lopuksi suoritettu ”atomeiksi” purkaminen paljastaa auton todellisen kulumisasteen sadan tuhannen ajokilometrin jälkeen.

Tällöin komponenttien kuluneisuusaste arvioidaan puolueettomalla tutkimusasemalla, joka esimerkiksi tutkii mahdolliset korin sisäiset ruostepesäkkeet endoskoopin avulla.

Saksan Auto Bild on vuodesta 2000 lähtien testannut jo yli sata autoa 100 000 km kestotesteissä.

Tässä on vuosina 2014–2015 Auto Bildin kestotestaamien autojen todettuja keskeisiä testiheikkouksia:

Auto Bildin 100 000 kilometrin kestotesteissä autot puretaan lopuksi "atomeiksi". Esimerkkikuvassa Chevrolet Orlando.

Sija 19

Subaru XV 2.0D Exclusive

  • Ennenaikaista kytkimen kulumista
  • Kaksi sulanutta mäntää
  • Alustakorroosiota
  • Kuljettajan istuimen ja pintamateriaalivikoja, jotka aiheuttivat häiriöääniä
  • 44 virhepistettä, arvosana 4-

 

Sija 18

Audi Q3 2.0 TDI Quattro

  • Lambda-anturivika nostaa kierroksia 27 077 km kohdalla
  • 51 935 km kohdalla pakokaasujen kierrätysjärjestelmän häiriö
  • Molemmat ksenon-polttimot jouduttiin kertaalleen vaihtamaan
  • Vaihdelaatikko jouduttiin uusimaan
  • 42 virhepistettä, arvosana 4-

 

Sija 17

Chevrolet Orlando LT+ 2.0 TD

  • Liian nykivä automaattivaihteisto
  • Ilmastointilaite ei puhalla riittävän kuumaa
  • Ajovaloteho liian heikko
  • Noin 50 000 km kohdalla murtunut vetoakselin suojakumi vaihtoon
  • 71 000 km kohdalla takaluukun lukkomekanismi vioittui
  • 6-portainen automaatti lopputarkastuksessa voimakkaasti kulunut
  • 35 virhepistettä, arvosana 4+

 

Sija 16

Ford Grand C-Max 2.0 TDCi Titanium

  • elektroniikkahäiriöitä, tehdasnavin kuva katosi
  • ruostunut katkaisin antoi väärän impulssin turboahtimen ohjausyksikölle
  • runsaasti ruostetta moottorilohkossa
  • 30 virhepistettä, arvosana 3-

 

Sija 15

VW Up 1.0 White Up

  • ilmastointilaitteen kondenssivettä valui matkustamoon
  • ilmastointikompressori rikkoutui viimeisellä testineljänneksellä ja jouduttiin vaihtamaan 75 000 km huollossa
  • aurinkolippa jouduttiin kiinnittämään kahdesti uudelleen
  • 22 virhepistettä, arvosana 3+

 

Sija 14

Opel Meriva 1.7 CDTI Color Edition

  • sähköongelmia
  • palanut ajovalopolttimo
  • jarruvalokytkin
  • sähköinen tavaratilan avausmekanismi jouduttiin uusimaan, koska luukku ei enää avautunut
  • 21 virhepistettä, arvosana 3+

 

Sija 13

Mini Cooper SD Countryman

  • kova jousitus välittää sivuääniä
  • ongelmia jarrunesteen kanssa
  • murtuva mukiteline
  • 21 virhepistettä, arvosana 3+

 

Sija 12

Mercedes-Benz B 200 CDI

  • elektroniikkahäiriöitä
  • nykivä automaattivaihteisto
  • epämukavat aurinkolipat
  • 18 virhepistettä, arvosana 2-

 

Sija 10 (jaettu sija)

Kia Rio 1.4 CVVT Edition 7

  • voimansiirtoa ja alustaa vielä kohennettava
  • konepellin saranoiden puutteellinen voitelu
  • vuotava ilmastointilaitteen kompressori
  • jäykkätoiminen kytkin
  • ruostetta pakoputkistossa
  • 89 775 km kohdalla irronnut ajovaloumpio aiheutti korjaamokäynnin
  • 17 virhepistettä, arvosana 2-

 

Sija 10 (jaettu sija)

Hyundai i40 Kombi blue 1.7 CRDi Style

  • 79 000 km kohdalla yksi etupysäköintitutka irtosi
  • 85 000 km kohdalla CD-soittimeen tuli häiriö, joka samalla aiheutti koko Hifi-tehdasnavilaitteiston vaihdon uuteen
  • hieman ruostetta takaluukussa
  • hieman sanomista sisäverhoilussa
  • kulumaa ohjauspyörän nahkakehässä
  • 17 virhepistettä, arvosana 2-

 

Sija 9

Volvo V60 D2 DRive Ocean Race

  • tietoviihdejärjestelmässä esiintyi ongelmia
  • 15 virhepistettä, arvosana 2

 

Sija 7 (jaettu sija)

VW Golf 1.4 TSI Comfortline

  • häiriöitä sähköikkunoiden automatiikassa
  • häiriöitä näytöissä
  • vettä jalkatilaan
  • Start/Stop -järjestelmä vaati päivityksen 80 000 km kohdalla
  • lievää ruostetta etuakselistossa
  • 12 virhepistettä, arvosana 2+

 

Sija 7 (jaettu sija)

Mercedes-Benz E 350 CDI T Avantgarde

  • häiriöitä takaovien lukituksessa, jäivät lukkoon, alkaen 26 000 km kohdalla
  • sama uusiutui 65 000 km kohdalla entistä pahempana, nyt lapsilukot jäivät päälle eikä takaovia saanut enää auki myöskään sisäpuolelta
  • hieman ennen testin loppua vikaa vasemmassa takaoven kahvassa
  • 12 virhepistettä, arvosana 2+

 

Sija 6

Lexus CT200h Dynamic Line

  • ainoana testivikana etumatkustajan oven sisäkahvan kehys irtosi kahdesti
  • 11 virhepistettä, arvosana 2+

 

Sija 5

Kia Cee’d 1.6 GDI Spirit

  • ongelmia Start/Stop -järjestelmän kanssa, ei aina herää liikennevaloissa
  • kytkimen pitkä liikerata
  • 9 virhepistettä, arvosana 2+

 

Sija 2 (jaettu sija)

Mercedes-Benz A 180 BE Style

  • ei vikoja 100 000 km testin aikana
  • virhepisteet 8, arvosana 1-

 

Sija 2 (jaettu sija)

Mazda CX-5 Skyactiv-D AWD

  • softapäivitykset eivät ajantasaiset
  • väärän tyyppiset jarrupalat
  • virhepisteet 8, arvosana 1-

 

Sija 2 (jaettu sija)

Ford Focus 1.0 EcoBoost Titanium

  • 22 105 km kohdalla moottori siirtyi vikasietotilaan; huollossa ohjelmoitiin uusi softa
  • viallinen polttoainesäiliön kiinnike
  • virhepisteet 8, arvosana 1-

 

Sija 1

Audi A6 Avant 2.0 TDI

  • pakosarjan tiivistevika
  • ruostetta taka-akselistossa
  • 6 virhepistettä, arvosana 1-