Mitkä ovat Hawtai tavoitteet Saabin suhteen?

Kun Suomessa vähän tunnettu kiinalaismerkki Hawtai, joka on erikoistunut katumaastureihin, ilmoitti sijoittavansa Saabiin, jäi vastausta vaille kaksi tärkeää kysymystä. Ensinnäkin, mitä Hawtai oikein haluaa Saabista? Toiseksi, mistä merkki keräsi rahoituksen?

Kun Suomessa erittäin heikosti tunnettu kiinalaismerkki Hawtai, joka on erikoistunut katumaastureihin, ilmoitti hiljattain sijoittavansa Saabiin, jäi vastausta vaille kaksi tärkeää kysymystä. Ensinnäkin, mitä Hawtai oikein haluaa Saabista? Toiseksi, mistä merkki keräsi rahoituksen?

Hawtain ja hollantilaisen Spykerin Pekingissä allekirjoittama sopimus hämmästytti asiantuntijoita, sillä Hawtai on pieni yritys, jonka myynti on melko nimellistä. Hawtai saa 120 miljoonan euron sijoituksella ja 30 miljoonan euron lainalla 29,9 prosentin osuuden Spykerista sekä samalla mahdollisuuden valmistaa sekä myydä Saabia manner-Kiinassa.Harva kuitenkaan uskoo tämän olevan se, jota Hawtai erityisesti ajaa takaa.

Hawtain uskotaan hamuavan Saabin teknologiaa. Hawtain aiempi yhteistyö Hyundain kanssa antaa vinkkejä asiasta. Vuonna 2000 perustettu Hawtai alkoitti valmistamalla Hyundai Terracaneja ja Santa Fe -mallia omalla nimellään, käyttäen Hyundain lisenssitekniikkaa. Vuonna 2010 näiden mallien myynti ylti J.D. Powerin mukaan 81 439 kappaleeseen, joka ei ole paljon.

Nyt, kun Hyundai-yhteistyö on päättynyt, Hawtain voisi kuvitella käyttävän Saabin pohjalevyjä oman mallistonsa ajanmukaistukseen. Asia ei kuitenkaan ole vielä selvä. Tästä päästäänkin seuraavaan kysymykseen. Ketkä ovat Hawtain rahoittajia?

– Koska Hawtai myy vain pieniä määriä vuodessa, voi ihmetellä, mistä rahoitus tulee, toteaa shanghailaisen Automotive Foresighitn toimitusjohtaja Yale Zhang.

Kukaties Hawtai lainaa rahaa Sisä-Mongolian hallinnolta tai Shandongin aluehallinnolta, joilla Hawtailla on kokoonpanotehtaat?

 

Teksti ja kuvat: J. Peltonen, Kiina