Moni ei ole koskaan kuullutkaan: Tässä on alkuperäinen, aito Batman-auto!

Kaikki tuntevat Batmanin lepakkoauton, mutta vain erittäin harva tuntee aivan ensimmäisen Batman-auton.

Ensimmäinen Batmobile pohjautuu 1956 Oldsmobile 88 -malliin ja se rakennettiin vuosina 1960–63, toisin sanoen kaksi vuotta ennen kuuluisaa mustaa Lepakkoautoa punaisine raitoineen.

Nyt kyseinen yksilö on huutokaupattavana ja sille odotetaan 400 000 euron hintatasoa. Kaksipaikkainen ensimmäinen Batmobile esiintyi TV-showssa, jossa näytteli Adam West.

Ensimmäinen Batmobile pohjautuu 1956 Oldsmobile 88 -malliin ja se rakennettiin vuosina 1960–63, toisin sanoen kaksi vuotta ennen kuuluisaa mustaa Lepakkoautoa punaisine raitoineen.

Tuon tunnetumman yksilön perustana oli 1950-luvun Lincoln Futura -konseptiauto.

"Caped Crusader" Batman ja "Boy Wonder" Robin eivät siis koskaan ajaneet kuvien autolla tv-sarjassa tai elokuvissa, mutta juuri siksi yksilö on maksukykyisen ostajakunnan ulottuvilla.

Huutokaupattavalla yksilöllä on rikas taustahistoria. Batman ja Robin olivat jo vuodesta 1939 sarjakuvayleisön suosikkeja ja Lepakkomies ajoi usein mustaa kaksipaikkaista autoa.

Maitotuotteita valmistanut amerikkalaisyhtiö All-Star Dairies sijoitti 1960-luvun alussa 300 000 dollaria mainoskampanjaan, jonka vetureiksi keksittiin Batman ja Robin. Heidän nimillään myytiin jäätelön lisäksi piimää ja jogurttia.

Näyttävien pakkausten ja lehtimainosten ohella tehtiin kaksi Batmobilea, joilla Batmania ja Robinia näytelleet ajelivat USA:n Keskilännen kaupungeissa PR-tehtävissä.

Auton rakensivat vuosina 1960–63 vasta 23-vuotias Forrest Robinson sekä hänen kaverinsa Len Pelham. Auto rakennettiin Robinsonin perheen ladossa.

Robinsonin 1956 Oldsmobile -pohjaisessa autossa on 324-kuutiotuumainen ja 240-hevosvoimainen Rocket V8 -moottori. Robinson suunnitteli autoon omatekoisen korin.

Robinsonin auto valmistui siis 1963, eli kaksi vuotta ennen kuin kalifornialainen custom-guru George Barris aloitti kaikkien elokuvista tunteman Batmobilen rakentamisen.

Meijeriyhtiön kampanjan päätyttyä molemmat alkuperäiset Batmobilet unohtuivat nopeasti ja ne varastoitiin katettuun halliin. Sinne ne jäivät vuosikausiksi.

Vuonna 2008 New Hampshiresta kotoisin ollut Bobby Smith paikansi Batmobilen ja myi sen harrasteautokauppiaalle Chicagoon.

Tämä puolestaan myi auton edelleen autohistorikko George Albrightille, joka aurinkoa tarkempana selvitti auton molemmat rakentajat, Robinsonin ja Pelhamin. Lisäksi hän kaivoi esiin DC Comics -sarjakuvayhtiön eläkkeelle siirtyneen toimitusjohtajan.

Vasta vuonna 2013 Kalifornian Sacramentossa toimiva entisöintipaja Borbon Fabrications saattoi yksilön nykyiseen huippukuntoon. Toisen yksilön kohtalosta ei ole tietoa.

Alkuvuodesta 2014 ensimmäinen Batmobile esiintyi restauroituna Sacramento Autoramassa, Yhdysvaltain vanhimmassa sisähallishowssa. Se voitti ensimmäisen palkinnon käsintehtyjen urheiluautojen luokassa.

Huutokauppakamari Heritage Auctionsin huutokaupassa lähtöhinta asettui noin 73 000 euroon.

Lopullisen hinnan odotettiin asettuvan ainakin 400 000 euroon, mutta toteutunut summa oli 111 697 euroa.

Se on murto-osa 3,4 miljoonasta eurosta, joka maksettiin Barrisin rakentamasta Batmobilesta.

Harvinaisempi Batmobile-yksilö ei poikkeuksellisesti ollut näytillä Heritage Auctions'in Dallasin toimistolla, Teksasissa.

Se oli varastoituna Pohjois-Kaliforniassa, jossa sitä pääsi sopimuksesta erikseen katsomaan.

Katso samalla video ensimmäisestä Batmobilesta.