Muistatko kultaisen 80-luvun autoja? Tässä saksalaista nostalgiaa – osa 2!

Tässä lisää 80-luvun saksalaisia autoja muistojen virittämiseksi. Nämä ilmestyivät osittain niihin aikoihin, jolloin kesät olivat helteisiä, kylmä sota kalisteli viimeisiä vaiheitaan ja Tshernobylin reaktori räjähti keväällä 1986.

Tässä lisää 80-luvun saksalaisia autoja muistojen virittämiseksi. Nämä ilmestyivät osittain niihin aikoihin, jolloin kesät olivat helteisiä, kylmä sota kalisteli viimeisiä vaiheitaan ja Tshernobylin reaktori räjähti keväällä 1986.

Se oli sitä aikaa, jolloin Suomessa Talmun lisäjarruvaloja joutui aluksi asentamaan kaksi kappaletta, kunnes lakimuutos päätti siirtyä yhteen valoon, Amerikasta otetun järkevän mallin mukaisesti.

Se oli myös aikaa, jolloin keltaiset huomiovalot olivat maassamme pop.

Se oli aikaa, jolloin eurooppalaisten autojen moottoreissa ei ennen vuosikymmenen loppua ollut saastelaitteita, mutta tehot olivat usein alamaissa. Jenkeissä saastelaitteiden käyttö aloitettiin porrastetusti jo 1972.

Otsikkokuvassa saksalaista kalustoa kaikkein kalleimmasta ja harvinaisimmasta laidasta: Zuffenhausenin ukot taikoivat "kaikkien aikojen kalleimman Porschen", jolla annettiin nimeksi Porsche 959. Sitä valmistettiin 1986–89 ralliluokituksen vaatimat 200 kappaletta.

 

 

Teksti: J. Peltonen

Kuva: Auto Bild