Muistatko kultaisen 80-luvun – tässä Saksan nostalgiaa osa 3!

Tässä lisää saksalaisia autoja 1980-luvulta – ne ajathan olivat vasta juuri eilen, eikö vain? Eihän siitä tunnu olevan kuin pieni tovi, ja kuitenkin sen vuosikymmenen päättymisestä on hurahtanut jo reilut 20 vuotta.

Tässä lisää saksalaisia autoja 1980-luvulta – ne ajathan olivat vasta juuri eilen, eikö vain? Eihän siitä tunnu olevan kuin pieni tovi, ja kuitenkin sen vuosikymmenen päättymisestä on hurahtanut jo reilut 20 vuotta.

1980-luvulla elettiin monen mielestä jonkinlaista 70-luvun loppupuolen jälkitaantumaa autoilussa, eivätkä kaikki mallit olleet erityisen jännittäviä. Piristäviä poikkeuksia löytyi, kun tiesi, mitä hakee.

Otsikkokuvan Ford Capria valmistettiin vuosina 1969–86. Kuvan malli on viimeisiä vuosikertoja ja edustaa tehdasmalliston hiotuinta laitaa. Caprihan luotiin eräänlaiseksi eurovastineeksi Ford Mustangille. Mk. 1 -sarjaa tehtiin 1969–74, Mk. II -sarjaa 1974–78 sekä viimeistä eli Mk. III -sarjaa 1978–86. Malli kuului alaversioineen 80-luvun Ford-malliston helmiin ja siitä tehtiin monia erikoispainoksia.

USA:ssakin samakorisia Capreja oli saatavilla vuosina 1970–78, nimellä Mercury Capri, mutta ne eivät kantaneet Rapakon takana enää kolmossarjan puolelle.

Aivan 80-luvun lopussa esiteltiin nopea painos uudesta Omegasta, joka tunnettiin nimellä Omega 3000. Siinä oli 204 hv 24-venttiilinen ja kuusisylinterinen rivimoottori.

Hyvä tietää, että Britanniassa samainen malli tunnettiin nimellä Vauxhall Carlton GSi, jos joku sattuisi innostumaan ja noutaisi oikealta ohjattavan.

 

 

Auto Bild