Multibeam LED: Kaukovaloteho yltää tulevaisuudessa jopa 600 metriin

Mercedes-Benz CLS:n Multibeam LED -ajovalot muuttuvat jatkossa aiempaa tehokkaammiksi, kun valoumpioiden yksilöllisesti säätyvien ledien määrä kasvaa 24:stä 84:ään.

LED-tekniikka lisää tulevaisuudessa kaukovalotehoa huimasti.​
LED-tekniikka lisää tulevaisuudessa kaukovalotehoa huimasti.​

Vuonna 2014 perusteellisesti uudistuneen CLS:n ajovalot perustuvat led-teknologiaan. Valokuvio ja valon jakauma säätyvät automaattisesti oikeaan asentoon kaikissa tie- ja liikenneoloissa.

Valokiilan leveys ja kantama ovat aina optimaaliset tien muodosta huolimatta – kuitenkin niin, ettei vastaantulijaa häikäistä.

Tämän varmistaa tuulilasiin sijoitettu kamera, joka tunnistaa edellä ajavat ja vastaan tulevat ajoneuvot, varjostaa mekaanisesti valokiilaa ja säästää valokuvion laajuutta jopa 100 kertaa sekunnissa.

CLS:n kuljettaja voi siten ajaa koko ajan pitkillä ajovaloilla ja varmistaa, että matkanteko on mahdollisimman turvallista.

Multibeam led -ajovaloissa käytetään hyvin nopeasti reagoivia ja äärimmäisen tarkkoja led-diodeja. Jokaista niistä voidaan säätää sähköisesti ja toisistaan riippumatta. Siten auton vasenta ja oikeaa ajovaloa voidaan säätää ja kohdistaa erikseen.

Varsinkin kaukovalotoiminnot tilanteissa, joissa osaa valokeilasta joudutaan varjostamaan vastaantulevien takia, ovat aikaisempaa huomattavasti tehokkaampia.

Nykyisten led-kaukovalojen osittainen valoteho on jopa 2,5-kertainen aikaisemmin tarjolla oleviin valojärjestelmiin verrattuna. Valojen kantama on jopa 485 metriä.

Mercedes-Benz aikoo esitellä lähitulevaisuudessa myös High Range -malliset led-kaukovalot, joiden kantama ulottuu optimioloissa 600 metriin saakka.

Tähän saakka Multibeam led -valoumpiossa on ollut 24 itsenäistä lediä. Jatkossa niiden määrä nousee 84:ään.

Ratkaisu parantaa kuljettajan näkyväisyyttä edelleen, mutta vähentää samalla muiden tienkäyttäjien kokemaa häikäisyä. Ledien suuri määrä mahdollistaa käytännössä minkä tahansa valokuvion muodostamisen niin, että valoteho on aina paras mahdollinen ilman häikäisyvaikutusta.

Samalla ensimmäistä kertaa ILS-valojärjestelmässä sekä lyhyitä että pitkiä valoja voidaan säätää täysin digitaalisesti, ilman mitään mekaanisia komponentteja.

Mainittakoon, että Mercedes-Benz esitteli ensimmäiset ksenon-valot F 100 -tutkimusmallissaan vuonna 1991. Vastaavasti kaksois-ksenonvalot olivat vuorossa CL-mallissa vuonna 1999.