Näin auto löysi muotonsa

Auto täyttää tänä vuonna 125 vuotta. Wolfsburgissa on näyttely, joka esittelee muotoilun muuttumista moottoroitujen hevoskärryjen ajoista nykypäivään. Seuraavassa joitakin kehityksen merkkipaaluja.

Lancia Lambda

Lamcia Lambdan (kuva yllä)  ilmestymiseen asti vuonna 1922 kori oli toiminut vain tekniikan peittona. Vincenzo Lancia lähti toiseen suuntaan ja käytti sitä rungon olennaisena osana: hän suunnitteli ensimmäisen itsekantavan korin. Koska korin alla oleva runko jäi pois, auto oli muihin aikalaisiinsa verrattuna hyvin matala.

Hanomag 2/10 PS

Maailmanlaajuinen talouskriisi vaikutti myös autoalaan. Hanomag 2/10 PS oli Saksan ensimmäinen säästömalli. Kaikki turha oli jätetty pois: siinä oli vain yksi valonheitin, ja tavalliset lokasuojat sekä astinlaudat puuttuivat, jotta matkustajille olisi saatu enemmän tilaa. Hanomag oli ensimmäinen ponttonimuotoinen auto.

Bugatti T 57 SC Atlantic

1920-luvun lopulla syntyi ensi kertaa autoja, joiden muoto ei johtunut yksinomaan teknisistä syistä. Korinvalmistajat kuten Touring ja Pinin Farina antoivat autoilleen taiteellisen muodon. Bugatti vei T 57 SC Atlantic –mallillaan kehityksen huippuunsa.

VW T1 Samba

1900-luvun puoliväliin mennessä auton käyttötarkoitus oli määritelty selvästi. Henkilöautot kuljettivat ihmisiä paikasta A paikkaan B, kuorma-autot kuljettivat tavaroita, ja bussit palvelivat julkista liikennettä. VW T1:n eli Kleinbusin myötä rajat hämärtyivät. Se oli samalla henkilöauto, pieni kuorma-auto ja bussi – tila-auton edeltäjä.

Cadillac Eldorado

Suihkukoneiden tulo 1940-luvun lopulla vaikutti myös autojen muotoiluun. Amerikkalaisten autojen takalokasuojat alkoivat muistuttaa siipiä. Vuoden 1959 Cadillac Eldoradossa oli kaikkien aikojen suurimmat takaevät. Vastaavia ilmestyi myös useisiin eurooppalaisiin malleihin.

Citroën DS

Citroënin esiteltyä DS-mallinsa vuonna 1955 muut ylemmän keskiluokan autot näyttivät yhtäkkiä vanhanaikaisilta. Se oli sileäpintaisen virtaviivainen, ilman näkyvää jäähdyttimen säleikköä ja viistoperäinen. Mittasuhteiltaan ja yksityiskohdiltaan DS poikkesi suuresti toisen maailmansodan jälkeen vallinneesta muotoilusta.

Jaguar E-Type

1960-lvulle asti autojen mittasuhteita leimasi perinteinen rakenne eteen sijoitettuine moottoreineen ja takavetoineen. Jaguar E-Type oli hienoin esimerkki leikittelystä pitkän konepellin kanssa.

Lamborghini Miura

Kilpa-autot ovat aina olleet esikuvia katukäyttöön tarkoitetuille urheiluautoille. Lamborghini Miura oli ensimmäinen sarjavalmisteinen superurheiluauto, jossa oli keskimoottori. Uusi perusrakenne merkitsi mittasuhteiden muuttumista: keula oli lyhyempi, ja ohjaamo siirtyi eteenpäin.

VW Golf I

Kun Golf tuli markkinoille 1974, Volkswagenin asiakkaat olivat hämmentyneitä. Tämän kulmikkaan autonko pitäisi korvata Kupla? Ensimmäistä Golfia seurasi kokonainen sukupolvi käytännöllisesti muotoiltuja autoja.

Audi A2

Vuonna 1999 juuri kukaan ei ymmärtänyt alumiinikorista pientä Audia, jolla oli Kamm-perä. Se epäonnistui kaupallisesti. Nykyään kevyt rakenne ja aerodynamiikka ovat autonrakennuksen vallitsevia suuntauksia.

Auto Bild