Näin outoa autoa et ole nähnyt – 120 litraa satasella!

Tätä aika uskomattoman näköistä autoa tehtiin 60- tai 70-luvulla Neuvostoliitossa. Se näyttää melkein vauhdikkaalta 50-luvun henkilöautolta, kunnes huomaa, että se on tosiasiassa järeämpää tekoa.

Tätä aika uskomattoman näköistä autoa tehtiin tasan kolme kappaletta 60-luvun lopulla tai 70-luvun alussa Neuvostoliitossa. Se näyttää melkein vauhdikkaalta 50-luvun henkilöautolta, kunnes lähempi tarkastelu osoittaa sen olevan tosiasiassa järeämpää, kuorma-autopohjaista tekoa.

Erikoista oli 38,8-litraisen moottorin käyttö, joka viittaa johonkin sotilasajoneuvoon, kuten 120 l/100 km kulutuskin.

Sitäkin erikoisempi on auton leveys, joka edellytti kahta ohjauspyörää, yhtä kummallakin laidalla. Huomaa myös epäkäytännölliset kolme tuulilasia, jotka aiheutuvat rakenteellisesta kömpelyydestä sekä neuvostojärjestelmän kyvyttömyydestä valmistaa komponentteja erikoistarkoituksiin.

Omamassaltaan 28-tonnisella ajokilla sai vetää 85 tonnin kuormaa, joten laite sopi Tupolev Tu-144 -yliäänimatkustajakoneen hinaamiseen kentällä. Koneen eräs esittelykappale tuhoutui Le Bourget'n lentonäytöksessä 1973, tuhoisin seurauksin. Koneella ehdittiin lentää reittilentoa Moskovasta ainakin Mongolian pääkaupunkiin, Alma-Ataan.

 

Teksti: J. Peltonen