Näin uusi autoveroleikkuri iskee ostokseesi – katso mitkä autot halpenevat!

Suomessa ajoneuvojen hankintaa rasitetaan autoverolla, joka on perustunut auton hiilidioksidipäästöihin vuoden 2008 alusta alkaen. Valtioneuvosto on syyskuussa esittänyt ensi vuonna voimaan astuvaksi laiksi mallia, jossa valtaosan autojen hankintaan liittyvä autovero kohoaa.

Suomessa ajoneuvojen hankintaa rasitetaan autoverolla, joka on perustunut auton hiilidioksidipäästöihin vuoden 2008 alusta alkaen. Valtioneuvosto on syyskuussa esittänyt ensi vuonna voimaan astuvaksi laiksi mallia, jossa valtaosan autojen hankintaan liittyvä autovero kohoaa.

– Jos ja kun ehdotettu malli toteutuu, 95 prosenttia autoilijoista kohtaa nousevan autoveron autoa ostaessaan, olipa se sitten uusi tai käytettynä maahan tuotu. Heidän kohtalonaan on maksaa vähäpäästöisten autojen veronaleneman ja budjettiesitykseen kirjatun lisärahoitustarpeen aiheuttama tulovaje, kommentoi Autotuojat ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio Ilta-Sanomille.

Valtiovarainministeriön budjettiesityksessä valtio saisi autoveron korotuksella 90 miljoonan euron lisätulot. Ministeriön mukaan veroa pitää korottaa, koska autoverotulot ovat laskeneet autojen päästöjen pienennyttyä viime vuosien aikana. Todelliset veron määräytymistä ohjaavat syyt ovat siis lähinnä fiskaaliset, eivät ympäristölliset.

– Tällä veronkorotuksella yritetään vain palauttaa autovero sille tasolle, millä se on ollut, myöntääkin ylitarkastaja Hanne-Riikka Nalli ministeriön vero-osastolta Aamulehden haastattelussa.

Autoveron verotaulukkoa on tarkoituksena painottaa siten, että enintään 110 g/km CO2-päästöt tuottavien autojen vero laskisi ja yli 110 g/km CO2-päästöt tuottavien autojen vero nousisi. Muodikkaasti ympäristöohjautuvana esitellyn verotusmallin hankaluutena on, että veroleikkurin rajan alittavia malleja on vielä saatavana hyvin vähän.

Millä autoilla päästöt sitten alittavat ratkaisevan 110 gramman rajan, jolloin niiden autovero alenee? Listasimme näistä yleisimmät Suomessa myytävät merkit ja mallit.

 

Audi

A1 1,6 TDI 66 Start-Stop

A3 1,6 TDI 3-ovinen Start-Stop

A3 1,6 TDI 3-ovinen S-tronic

Citroën

C1 1,0i 3- ja 5-ovinen

C3 e-HDi 92 Stop&Start

C4 e-HDi 112 BMP Stop&Start

C-Zero Full Electric

DS3 e-HDi 92 Stop&Start

Ford

Ka 1,3TDCi 3-ovinen

Fiesta 1,4 TDCi 3- ja 5-ovinen

Fiesta 1,6 TDCi 3- ja 5-ovinen

Fiesta 1,6 TDCi ECOnet 3- ja 5-ovinen

Focus 1,6 TDCi 95 Stop/Start 4- ja 5-ovinen sekä farmari

Focus 1,6 TDCi 115 Stop/Start 4- ja 5-ovinen sekä farmari

Honda

Jazz 1,4i Hybrid

Insight 1,3

Hyundai

i20 1,4 CRDi 66 5-ovinen

Kia

Picanto 1,0 ISG 3- ja 5-ovinen

Picanto 1,2 ISG 5-ovinen

Lexus

CT 200h Hybrid

Mini

Cooper D, Clubman ja Cabrio

One ja One Clubman

Mitsubishi

i-Miev

Nissan

Micra 1,2 98 DIG-S 5-ovinen

Opel

Corsa 1,3 CDTI Start/Stop 3- ja 5-ovinen

Meriva 1,3 CDTI Start/Stop

Astra 1,7 CDTI 96 Start/Stop 5-ovinen

Astra 1,3 CDTI ecoFLEX 5-ovinen

Peugeot

iOn

107 1,0 3- ja 5-ovinen

207 HDi93 FAP 5-ovinen

308 e-HDi 112 5-ovinen

508 e-HDi 112 2Tronic

Renault

Megane 1,5 dCi A 5-ovinen

Laguna 1,5 dCi Dynamique 5-ovinen

Clio 1,5 dCi Trend 5-ovinen ja Sport Tourer

Seat

Ibiza 1,2 TDI Ecomotive 5-ovinen

Ibiza 1,6 TDI Copa ja 105 5-ovinen

Ibiza SC 1,2 TDI Ecomotive 3-ovinen

Ibiza SC 1,6 TDI Copa ja 105 3-ovinen

Ibiza ST 1,2 TDI Ecomotive farmari

Ibiza ST 1,6 TDI Copa ja 105 farmari

Leon 1,6 TDI Ecomotive

Skoda

Fabia 1,2 TDI

Fabia 1,2 TDI farmari

Fabia 1,6 TDI 90

Fabia 1,6 TDI 105

Fabia 1,6 TDI 105 farmari

Roomster 1,2 TDI Greenline

Octavia 1,6 TDI Green tec

Octavia 1,6 TDI Green tec farmari

Octavia 1,6 TDI GreenLine

Smart

Fortwo 45 MHD ja 52 MHD

Fortwo 40 cdi ja cabrio

Fortwo 52 MHD cabrio

Suzuki

Alto 1,0 5-ovinen manuaali

Toyota

iQ 1,0 VVT-i Base

Aygo 1,0 VVT-i 3- ja 5-ovinen

Yaris 1,4 D-4D

Auris 1,8 HSD

Volkswagen

Polo 1,2 TDI Trendline 3- ja 5-ovinen

Polo 1,2 TDI BlueMotion 3- ja 5-ovinen

Polo 1,6 TDI BlueMotion 3- ja 5-ovinen

Volvo

C30 1,6D DRIVe Start/Stop

S40 1,6D DRIVe Start/Stop Classic

V50 1,6D DRIVe Start/Stop Classic

Rajan alittavien mallien lopullinen hinnanlasku on suhteessa siihen, kuinka paljon CO2-päästöt alittavat 110 gramman leikkurin. Lisäksi automaahantuojien hinnoittelu vaikuttaa lopulliseen hintaan. Uudelle autoverolle on esitetty siirtymäaikaa ensi vuoden huhtikuuhun saakka, jotta jo sovitut kaupat saadaan toimitettua loppuun vanhalla verolla.

Teksti: Harry Kuurio

Kuva: Auto Bild