Näinkö autoverotus kohtelee?

Vuoden auto 2011 Nissan Leaf ei tule tänä vuonna lainkaan Suomen markkinoille. Kyseenalaisen kunnian taustalla vaikuttaa osaltaan Suomen autoverotus, joka syrjii edelleen täyssähköautoja.

Vuoden auto 2011 Nissan Leaf ei tule tänä vuonna lainkaan Suomen markkinoille. Kyseenalaisen kunnian taustalla vaikuttaa osaltaan Suomen autoverotus, joka syrjii edelleen täyssähköautoja.

Alkuperäisen suunnitelman mukaan suurta kysyntää nostattaneen Leafin piti tulla myyntiin Suomessa kuluvan kesän aikana. Muut maat ovat kuitenkin kirineet Suomen edelle, koska niissä auton hinnoittelu on sujunut tuloksellisemmin.

Suomen autovero kannetaan nykyisin auton tienpäällisten hiilidioksidipäästöjen mukaisesti. Laki ei kuitenkaan tunne alle 60 gramman päästötasoa, vaan myös täysin päästöttömät täyssähköautot verotetaan kuten niiden CO2-päästöt olisivat 60 grammaa kilometrillä.

Autoveron lisäksi autoista kannetaan laskennallinen arvonlisävero, joka täyssähköautoissa on suhteellisen raskas niiden korkean perushinnan vuoksi. Yhtälön lopputuloksena päästöttömät täyssähköautot ovat Suomessa tavallisesti olleet hyvin kalliita.

Naapurimaissa Tanskassa ja Norjassa Nissan Leafin myynti on jo alkanut. Molemmissa maissa on korkea autovero, mutta Leafin ja muiden täyssähköautojen suhteen on tehty päästöttömyyden huomioon ottava huojennus: autoveroa ei kanneta.

Nissan Leaf maksaa Tanskassa 290.690 Tanskan kruunua eli noin 39.000 euroa. Hinta sisältää Tanskan arvonlisäveron. Norjassa Leaf maksaa vieläkin vähemmän, 255.000 Norjan kruunua eli noin 32.950 euroa. Norja ei kanna Leafista edes arvonlisäveroa.

Monet muutkin Euroopan maat antavat päästöttömälle autoilulle verohuojennuksia.

Nissan Leafin uskotaan rantautuvan Suomeen kuitenkin ensi vuonna. Tarkkaa ajankohtaa tai hintatietoja ei toistaiseksi ole julkistettu.

Teksti ja kuva: Harry Kuurio