Näistä malleista harva on edes kuullut – vielä harvempi suomalainen on nähnyt

Piskuinen Twingo lanseerattiin alkujaan reilut kaksikymmentä vuotta sitten, maaliskuussa 1993. Sitä ennen se nähtiin edellisenä syksynä Pariisin autonäyttelyssä.

Suomessakin ykkössarjan Twingo tuli tutuksi, jopa haitarikattoisena avomallina. Mallin historia on kuitenkin paljon värikkäämpi kuin mihin näillä leveysasteilla on totuttu.

Hyvänä esimerkkinä vuonna 1994 muuan ranskalainen ajoi Australian takamaiden kovissa olosuhteissa Twingolla hurjat 240 000 kilometriä, koska halusi osoittaa auton kestävyyttä. Koitoksen päätteeksi auton ylimaalasi eräs aboriginaalitaiteilija.

Samana vuonna Ranskassa lanseerattiin Twingo Easy. Sen erikoisuutena oli manuaalivaihteisto ilman kytkinpoljinta. Pian sen jälkeen esiteltiin vastaavanlainen Saab Sensonic.

Vuonna 1996 Ranskassa julkistettiin rajoitettuna määränä valmistetut erikoisversiot Twingo Benetton sekä Twingo’Matic, joissa molemmissa oli kolmiportainen momentinmuuntimella varustettu automaattivaihteisto.

Samalla 1,2-litraiseen moottoriin saatiin lisätehoa viisi hevosvoimaa. Lukemaksi tuli 60 hv.

Vuonna 1998 Twingo koki ensimmäisen varsinaisen faceliftin, jossa parannettiin sen alustaa, istuimia, kojelautaa, ajovaloja sekä luotiin uudenlainen etupuskuridesign. Ranskassa esiteltiin myös rajoitettuna eränä valmistettu Twingo Elite.

Vuonna 1999 merkin kotimaassa julkistettiin jälleen uusi erikoismalli sarjan huipulle, nimeltä Initiale Paris.

Vuonna 2000 oli vuorossa Twingo 16V varustettuna tehokkaammalla 75-hevosvoimaisella moniventtiilimoottorilla ja sekventiaalisella Quickshift-vaihteistolla.

Vuonna 2005 oli jälleen vuoro esitellä Ranskan markkinoille Twingo-uutuus, rajoitettuna eränä tehty Kiss Cool.

Twingoon pyrittiin aina ideoimaan pikkuerikoisuuksia, kuten kaupunkiliikenteessä käteviä automaattivaihteistoratkaisuja.

Kesäkuun 28. päivänä 2007 oli Twingon historiassa tähdellinen, koska silloin valmistui viimeinen ensimmäisen mallisarjan Twingo Euroopassa.

Mallia ehdittiin 14 vuoden aikana myydä 2 075 300 kappaletta, joka on mille tahansa automallille merkittävä elinkaari.

Vuoteen 2012 asti Twingon valmistusta jatkettiin sittemmin Kolumbiassa, jossa sitä ehdittiin mydä 100 000 autoa. Siellä viimeiseksi ykkössarjan Twingo-erikoisversioksi nousi rajoitettuna valmistettu Twingo Tatoo.