Näitä muskeliautoja useimmat haluaisivat – mutteivät mistään saa

Nämä ovat tähän mennessä tehokkaimmat Holden HSV -versiot, todelliset Australian nyky-ylpeydet, ja niitä on useita – hyvin erilaisiin käyttötarkoituksiin. Kenguruvaltion muskeliautot elävät ja voivat siis loistavasti.

Holden HSV on aussimerkin tähän asti nopein katuauto.

GM:n aussimerkin Holdenin muskeliautoyksikkö Holden Special Vehicles (HSV) julkisti uudet, entistäkin tehokkaammat versionsa, jotka tuntevat sukupolveen viittaavan tunnuksen Gen-F.

Kyseessä on itse asiassa vastaava auto kuin ZL 1 -moottorinen Chevrolet SS.

Uusimpia muskeli-Holdeneita saa kesäkuusta alkaen australialaisilta ja uusiseelantilaisilta piirimyyjiltä – talven kunniaksi. Kyllä, sillä eteläisellä pallonpuoliskollahan alkaa tuolloin talvikausi.

RS-versioissa on Chevrolet Camaron 436 hv V8 ja saatavana on myös niin sanottu SV Enhanced -paketti, jonka parannettu imuilman sisäänotto nostaa tehot 456 hevosvoimaan.

Huippuversio Gen-F GTS saapuu markkinoille sarjan viimeisenä syyskuussa. Voimme veikata, että odottaminen kannattaa.

GTS-muunnoksessa jytisee ZL 1:n 6,2-litrainen V8 (LSA) mekaanisesti ahdettuna 587 hevosvoiman versiona. Kyseessä on tehokkain koskaan rakennettu tehtaan katu-Holden.

Muskelikkaat pyöräkotelot, näyttävät spoilerit ja tipunkeltaiset, tehokkaasti jäähdytetyt AP-kilpajarrut kuusimäntäisin etujarrusatuloin, madallettu ja kivikova urheilualusta sekä 20 tuuman kevytmetallivanteet kertovat omaa kieltään. Palopuheista huolehtii virityspakoputkisto.

Kuvioon kuuluu myös Torque Vectoring -järjestelmä, joka tarpeen vaatiessa jakaa 740 Nm vääntömomentin tasaisemmin aliohjautuvuuden vähentämiseksi.

Muita käyttövarusteita ovat esimerkiksi kuolleen kulman varoitin ja pysäköintitutka.

Katso samalla lisävinkkiä videolta, miltä HSV GTS näyttää.