Nämä ovat maailman arvokkaimmat autobrändit

Maailman arvostetuin markkinointiviestintään ja brändien tutkimukseen keskittynyt ketju, Millward Brown, on jälleen julkaissut kuuluisan vuosittain julkaistavan Branz Top 100 Most Powerful Brands –tutkimuksensa. Branz Top 100 -tutkimuksen mukaan maailman automarkkinoilla menee jälleen kohtalaisen hyvin ja autojen yhteinen brändiarvo nousi edellisvuodesta 7 prosenttia. Huomionarvoisin trendi on länsimaisten merkkien vyöryminen Kiinan markkinoille, sillä maan vuosittainen myytyjen autojen määrä uskotaan rikkovan 30 miljoonan kappaleen raja vuonna 2015. Kiinan yleisin automerkki on toistaiseksi edelleen Volkswagen.

Maailman arvostetuin markkinointiviestintään ja brändien tutkimukseen keskittynyt ketju, Millward Brown, on jälleen julkaissut kuuluisan vuosittain julkaistavan Branz Top 100 Most Powerful Brands –tutkimuksensa.

Branz Top 100 -tutkimuksen mukaan maailman automarkkinoilla menee jälleen kohtalaisen hyvin ja autojen yhteinen brändiarvo nousi edellisvuodesta 7 prosenttia. Huomionarvoisin trendi on länsimaisten merkkien vyöryminen Kiinan markkinoille, sillä maan vuosittainen myytyjen autojen määrä uskotaan rikkovan 30 miljoonan kappaleen raja vuonna 2015. Kiinan yleisin automerkki on toistaiseksi edelleen Volkswagen.

Autolistan kärjessä komeilee Toyota yli 24 miljardin taalan brändiarvollaan. Se sijoittui kaikkien brändien Top 100-listalla sijalle 27. BMW kärkkyy kuitenkin varsin lähellä. Listan huomattavimpia nousijoita edellisvuodesta ovat Nissan, Mercedes ja Toyota. Autojen Top 10-listan valloittavat saksalaiset premium-merkit mukaan lukien Volkswagen; Ford sekä tunnetuimmat japanilaiset merkit. Maailman arvokkain brändi on nyt Apple yli 153 miljardin taalan rankkauksellaan. Suomalaisittain mielenkiintoinen tieto on Nokian tippuminen sijalle 81 (-28%).

Kymmenen brändeiltään arvokkainta automerkkia ovat:

Sija Merkki Brändin arvo, Miljardia. $ Muutos Kokonaissijoitus Top 100

1. Toyota 24, 2 +11% 27.

2. BMW 22,4 +3% 30.

3. Mercedes Benz 15,3 +12% 50.

4. Honda 14,2 -1% 56.

5. Porsche 12,4 +3% 66.

6. Nissan 10,1 +17% 88.

7. VW 7,4 +6% -

8. Ford 7,4 +5% -

9. Audi 3,8 +5% -

10. Lexus 3,6 ei saatavilla -

Millward Brown on yksi maailman johtavista mainontaan, markkinointiviestintään, mediaan ja brändäykseen erikoistuneista tutkimusyrityksistä. Yritys tarjoaa asiakkailleen laajan valikoiman sovellettuja ja testattuja kvalitatiivisia sekä kvantitatiivisia tutkimuspalveluita. Millward Brownilla on 70 toimistoa 44 maassa.

Teksti: Harry Kuurio

Kuva: Auto Bild

Lähde: Millward Brown