Nämä ovat maailman arvokkaimmat autobrändit – katso lista

Arvostettu kansainvälisten brändien tutkimuslaitos MillwardBrown on julkistanut taas viimeisimmän listauksensa. Eurooppalaiset ja japanilaiset merkit ovat edelleen vahvoilla, kun automerkkejä laitetaan brändien mukaiseen arvojärjestykseen.

Arvostettu kansainvälisten brändien tutkimuslaitos MillwardBrown on julkistanut taas viimeisimmän listauksensa. Eurooppalaiset ja japanilaiset merkit ovat edelleen vahvoilla, kun automerkkejä laitetaan brändien mukaiseen arvojärjestykseen.

BMW, Toyota ja Mercedes-Benz ovat selkeä kärkikolmikko brändien arvoin mitattuina. BMW:n brändiarvo oli 10 prosentin kasvussa edellisvuodesta, Toyotan 10 prosentin laskussa ja M-B:n 5 prosentin nousussa. Toyota ja Honda kärsivät MillwardBrownin mukaan eniten viimevuotisesta Kaukoidän tsunamista ja sen aiheuttamista tulvista.

Toyota on kuitenkin pystynyt nopeasti palauttamaan ostajien luottamuksen merkkiin taannoisen kaasupoljinjupakan jälkeen.

Listan nousijoita ovat korealaisbrändi Hyundai, joka nousi kymmenen arvokkaimman merkin joukkoon, sekä Volkswagen, jonka myynti sujuu lähes kaikilla merkittävillä markkina-alueilla hyvin. Volkswagen on viimeinen autobrändi, joka mahtuu 100 arvokkaimman brändin listalle sijalla 96.

1. BMW        24,623 miljardia dollaria

2. Toyota        21,779 miljardia

3. Mercedes-Benz    16,111 miljardia

4. Honda        12,647 miljardia

5. Nissan        9,853 miljardia

6. Volkswagen    8,519 miljardia

7. Ford        7,025 miljardia

8. Audi        4,703 miljardia

9. Hyundai    3,598 miljardia

10. Lexus        3,392 miljardia

Lähde: MillwardBrown

Teksti: Harry Kuurio

Kuva: Auto Bild