Namupala: 4-ovinen Mercedes-AMG GT Coupé

Genevessä esillä oleva Mercedes-AMG GT 4-Door Coupé laajentaa AMG-malliston aivan uusiin ulottuvuuksiin.

Mercedes-AMG GT 4-Door
AMG:n kehittämä alusta, moottori ja voimansiirto tekevät autosta myös ratakelpoisen.

Uusi coupémallinen Mercedes-AMG GT on ensimmäinen Affalterbachissa valmistettava neliovinen urheiluauto, ja se jatkaa suoraan legendaaristen SLS:n ja AMG GT -malliston menestystarinoita.

Uuden AMG GT Coupé -malliston muotoilun ominaispiirteitä ovat pitkä ja matala konepelti kahdella powerdome-korostuksella, tylppä Shark Nose -keula, näyttävä AMG-etusäleikkö, lihaksikas ja dynaaminen ulkonäkö, kapeat Multibeam Led -etuvalot sekä äärimmäiset kapeat led-takavalot.

Sensuellit linjat ja kuperat pinnat heijastelevat ajatonta eleganssia, mutta myös uutuusmallin erittäin itsetietoista ja motivoitunutta olemusta.

Mercedes-AMG GT 4-Door
4-ovisen Coupén tavaratila on laajennettavissa 395:stä 1 324 litraan.

AMG GT Coupé on monikäyttöinen, ja tarjolla on laaja kirjo erilaisia varusteluvaihtoehtoja auton yksilöimiseksi. Tavaratila on normaalikoossa 395 litraa, ja lisäksi lattian alla on 60 litran kokoinen lisäsäilytystila. Takaistuinten selkänojat taittamalla tavaratila laajenee reiluun 1 300 litraan.

Kaksi V8-huippumallia

Mercedes-AMG GT 4-Door Coupé -mallistossa on kolme vaihtoehtoa: Mercedes-AMG GT 53 4Matic+, Mercedes-AMG GT 63 4Matic+ ja Mercedes-AMG GT 63 S 4Matic+.

Mercedes-AMG GT 53 4Matic+ -mallissa hyödynnetään 3-litraisen rivi-6-moottorin tukena rinnakkaista 48 voltin EQ Boost -sähköjärjestelmää, joka käyttää myös turboahtimen tukena toimivaa sähköistä kompressoriahdinta. Hihnaton käynnistysgeneraattori antaa lyhyessä ajassa käyttöön 250 newtonmetriä lisää vääntöä ja 22 hevosvoimaa enemmän tehoa. Lisäksi se mahdollistaa rullaamisen polttomoottori sammutettuna ja syöttää 48 voltin akkuun energiaa tehokkaasti toimivan energian talteenoton ansiosta.

Mercedes-AMG GT Coupé 63- ja 63 S- mallien 4-litraisessa V8-biturbomoottorin kaksi Twin Scroll -pakokaasuahdinta on sijoitettu sylinterilohkojen väliin ”hot inner V” -rakenteen mukaisesti. Tämä takaa moottorin kompaktin koon ja ahtimien välittömän reagointikyvyn muuttuviin kuormitustilanteisiin. Moottoreissa hyödynnetään myös AMG-sylinteriohjaustoimintoa: osakuormalla sylinterit 2, 3, 5 ja 8 deaktivoidaan kulutuksen vähentämiseksi. Comfort-ajotilassa deaktivointitoiminto on käytössä laajalla 1 0000–3 250 minuuttikierroksen alueella.

Mercedes-AMG GT 4-Door
Uutuusmallin ohjaamo on tämän näköinen.

Moottorivaihtoehdosta riippuen käytössä on jopa kuusi vaihtoehtoista ajotilaa: Slippery, Comfort, Sport, Sport +, RACE ja Individual. Sähkömekaanisessa, nopeuden mukaan säätyvässä ja erittäin tarkassa ohjauksessa on niin ikään kolme tehostusvaihtoehtoa: Comfort, Sport sekä Sport+.

V8-moottorien tehoa välittää AMG Speedshift MCT 9G -automaattivaihteisto, ja käytössä ovat esimerkiksi Race Start -toiminto optimaalisen kiihdytyskyvyn varmistamiseksi. 6-sylinterisen moottorin yhteydessä käytetään AMG Speedshift TCT 9G -vaihteistoa. MCT tarkoittaa monilevykytkintä ja TCT puolestaan momentinmuunninta hyödyntävää tekniikkaa.

Aktiivinen takapyöräohjaus

Mercedes-AMG GT 4-Door Coupén alusta ja jousitus on suunniteltu maksimaalisen ajomukavuuden ja tinkimättömän suorituskyvyn näkökulmista. 6-sylinterisessä mallissa on vakiona teräsjouset ja mukautuva vaimennus. 8-sylinterisissä malleissa käytetään AMG Ride Control+ -alustaa, jonka perustana on monikammioinen ilmajousitus.

Kaikki uudet AMG GT -mallit on varustettu AMG Performance 4Matic+ -nelivedolla. Sähkömekaaninen kytkin säätää tietokoneen ohjaamana voimanjakoa etu- ja taka-akselin välillä reaaliajassa ajo-olosuhteiden ja kuljettajan ajotavan mukaisesti. S-versiossa on vakiona myös lukitustoiminto, jolla autolla voi ajaa pelkästään takavetoisena – muihin malleihin sen saa valinnaisvarusteena. GT 63 S -versiossa on vakiovarusteena myös taka-akselin sähköinen tasauspyörästön lukko parhaan pidon takaamiseksi.

Ennennäkemätöntä tarkkuutta ja reagointikykyä suunnanmuutoksiin tuo V8-moottoristen mallien vakiovarusteisiin kuuluva aktiivinen takapyöräohjaus. Sen saa lisävarusteena myös 6-sylinteriseen AMG GT Coupé -malliin. Ajettaessa alle sadan kilometrin tuntinopeudella sähkömoottorien ohjaamat takapyörät osoittavat vastakkaiseen suuntaan etupyöriin nähden. Ratkaisu takaa erinomaisen kääntymiskyvyn mutkissa ja pienentää kääntösädettä. Kun nopeus on alle 100 km/h, takapyörät kääntyvät vastakkaiseen suuntaan etupyörien kanssa, ja kun nopeus nousee moottoritienopeuksiin, järjestelmä kääntää kaikki renkaat samaan suuntaan parantaen takapyörien pitoa ja ajovakautta suurissa nopeuksissa.

Mercedes-AMG GT 4-Door
Takana on riittävä pääntila myös pitkille matkustajille.