Näyttelyauto hajosi 15 kertaa matkalla lehdistötilaisuuteen

Eriskummallinen newyorkilaispappi rakensi vuonna 1957 Aurora-nimisen, varsinaisen hirviöauton. Vain yksi prototyyppi valmistui, eikä sen tie ollut silattu kullalla: auto hajosi 15 kertaa ajomatkalla lehdistötilaisuuteen!

Omalaatuinen newyorkilaispappi rakensi vuonna 1957 Aurora-nimisen, varsinaisen hirviöauton. Tai no, ainakin ulkonäöltään hirviömäisen, sillä sen ratkaisut olivat valovuoden ajastaan edellä. Vain yksi, ainoa prototyyppi valmistui, eikä sen tie ollut silattu kullalla: auto hajosi 15 kertaa ajomatkalla lehdistötilaisuuteen.

Auroran kehittänyt pappi, Alfred A. Juliano, siirtyi vuonna 1989 autuaammille pysäköintitaloille. Hän kuului Aurora Motor Companyn osarahoittajiin.

Taiteellisena sieluna Julianoa viehätti kirkollisen työn ohella autojenm korimuotoilu. Hän sai itse asiassa General Motorsilta muotoilu-opiskelustipendin, jolloin hän olisi päässyt oppimaan legendaarisen Harley Earlin alaisuudessa, mutta pappi oli jo päättänyt toisin. Kiikarissa oli aivan oman auton luominen.

Auroran puisen korikehikon päälle rakentuva lujitemuovikori ja pleksilasit olivat kova juttu, ja 10 000 dollarin hintaluokka olisi asemoinut Auroran aikansa kalleimman jenkin, Cadillac Eldorado Coupén 13 000 dollarin alapuolelle.

Kaiken lisäksi 1957-mallisessa Aurorassa oli varusteita, jotka tulivat Euroopassa jossain määrin kuvaan vasta 1970-luvulla.

Ovissa on turvapalkit ja ohjauspylväs on kokoonpainuvaa tyyppiä! Kyseessä on siis todellinen edelläkävijä lajissaan.

Auroran prototyyppi rakennettiin 1953 Buickin alustalle. Onneksi yksilö on löydetty ja saatu restauroiduksi.

 

Teksti: J. Peltonen

Kuvat: Ken Le Prou