Neljä turvaistuinta epäonnistui testissä

Autoliiton julkaisemassa turvaistuintestissä arvioitiin 29 istuinta tai istuimen ja telakan yhdistelmää. Kolme istuinta jäi tyydyttävään arvosanaan, yksi arvioitiin välttäväksi ja neljä sai heikon kokonaisarvosanan.

Autoliiton turvaistuintesti
Autoliiton turvaistuintestissä oli mukana ensimmäistä kertaa integroiduilla turvatyynyillä varustettu lastenistuin.

Euroopan eri maiden autoliittojen ja kuluttajajärjestöjen yhteistyössä toteuttamassa turvaistuintestissä oli mukana 27 istuinta. Istuimista Bébé Confort Rock ja Maxi Cosi Rock ovat saatavissa sekä isofix-telakan kanssa että ilman, minkä takia istuimet on testattu kummallakin vaihtoehdolla. Siksi testissä annettiin yhteensä 29 arvosanaa.

Uusimman turvaistuintestin tulokset olivat pääasiassa varsin positiiviset, sillä peräti 21 istuinta sai hyvän kokonaisarvosanan. Kolme istuinta jäi tyydyttävään arvosanaan, yksi arvioitiin välttäväksi ja neljä sai heikon kokonaisarvosanan.

Huono kolariturva tai liikaa kemikaaleja

Neljästä heikon kokonaisarvosanan saaneesta istuimesta Jané Gravity ja Avionaut Ultralite IQ-telakalla reputti testin liian suuren kemikaalikuormituksen takia. Jané Gravityn verhoilussa oli liikaa naftaliinia, ja Avionautin kompastuskiveksi kävi leikkikaluja koskevassa direktiivissä säädetyn TCPP-palonestoaineen enimmäismäärän ylitys.

Kaksi istuinta arvioitiin puolestaan heikoksi niiden epäonnistuttua etutörmäystestissä. Giordiani Evolution Isofix -istuimen etutörmäystestissä mitatut kuormitusarvot ylittivät raja-arvot, ja istuimen lantiovyö liukui ylöspäin kohti koenuken vatsan aluetta aiheuttaen lapselle suuren loukkaantumisvaaran.

Concord Ultimax i-Size ei puolestaan kestänyt etutörmäystestin rasitusta. Kasvot menosuuntaan asennettuna ja 15 kilon painoisella koenukella istuin särkyi. Kun testi tehtiin pienemmällä Q3-koenukella selkä menosuuntaan asennettuna, istuimen takaosa irtosi telakasta. Molemmat tilanteet aiheuttavat vakavan loukkaantumisriskin, vaikka istuin ei kummassakaan tilanteessa lähtenyt kokonaan irti.

Turvatyynyillä varustettu istuin testissä

Mielenkiintoisena uutuutena Autoliiton turvaistuintestissä oli mukana ensimmäistä kertaa turvatyynyillä varustettu turvaistuin. Rakenteeltaan samanlaisten Bébé Confort Axissfix Air- ja Maxi-Cosi Axissfix Air -istuinten valjaiden olkatoppauksiin on integroitu turvatyynyt. Järjestelmä aktivoituu, kun isofix-kiinnikkeet lukittuvat autoon.

Testi osoitti, että turvatyyny tukee etutörmäyksessä eteenpäin retkahtavaa niskaa ja vähentää siihen kohdistuvaa kuormitusta. Kolme vuotta sitten testattuun Axxissfix-versioon verrattuna Q1,5-koenuken niskaan kohdistunut kuormitus väheni yli 50 % ja isomman Q3-koenuken kuormitus noin neljänneksellä. Sekä Bébé Confort Axissfix Air että Maxi-Cosi Axissfix Air saivat hyvän kokonaisarvosanan.

Autoliiton turvaistuintestien tulokset löytyvä täältä.